Archief bestuur |
Nog definitief op te zetten.
Verslag van de vergadering van het bestuur van Sambeeks Heem op 16 januari 2020 om 09.30 uur Sambeeks Heem Kamer torenstraat 41 Sambeek
Aanwezig: René Klaassen, , Stephan Moors, Mientje Denen, , Gerard Everink, Piet Koeken, Jan Hooiveld, Monique Strik, Nico Goossens
Afwezig : Karin van der Hoven, Erik Huijbers,
1 Welkom.
Rene opent deze eerste bijeenkomst van 2020 met een overdenking en terugblik op het succesvolle jaar 2019 . ( deze is te lezen in de bijlage )
2 Mededelingen:
-Piet heeft boeken over Sambeek opgehaald bij Henk de Rover die stopt met zijn antiquariaat in de steenstraat te Boxmeer.
- Rene heeft enkele nieuwjaarswensen ontvangen van landelijke erfgoed instellingen.
-Via Rene en Stephan hebben 2 verenigingen ( S.U. en Stichting 500 jaar toren ) gevraagd eenmalig gebruik te mogen maken van onze Heemkamer. Aangezien de Heemkamer natuurlijk niet van ons is vragen we daarvoor een donatie van slechts € 10,00 .
-Nico heeft inmiddels een fabrikant van puzzels gevonden die voor €9,75 een [puzzel van 1000 stukjes kan leveren. Misschien iets voor volgend jaar.
-Kees van Ham vragen om ons te adviseren inzake ons archief.
-Nico en Gerard hebben Bert vd Heuvel geïnterviewd, Stephan Nellie Willems en ook Mientje krijgt een bijdrage in het herdenkingsboek.
3 Vorige notulen zijn goedgekeurd.
4 Financiën:
- Een laatste bijdrage van stichting : “De Maas spreekt” ( Jacques Linders ) €250,00 als “ startkapitaal“ voor het 75 jaar herdenkingsboek. De stichting wil niet vermeld worden in het boek maar een gratis exemplaar voor Jacques Linders moet kunnen.
-Om in aanmerking te komen voor een bijdrage van SSBO moeten we aan ouderen gerelateerde kosten maken en daarvan is in het geval van ons boekje geen sprake.
-Een kleine financiële bijdrage kunnen we verwachten van BING.
-Rene heeft Willy Hendriks aangesproken over een gemeentelijke subsidie voor het boek.
5 75 jaar bevrijding boek.
Rene en Gert Jan zijn al druk aan het werk. Alle nieuwe gegevens zijn binnen en daar gaat Gert Jan eerst mee aan de slag. Het boek zal minstens 64 pagina’s tellen. Rene wil zaterdag 14 maart ook overdag het boek onder de aandacht brengen van de bezoekers.
Vanaf 14.00 uur zijn in Sambeek een 5-tal plaatsen te bekijken; Mipa op de parkeerplaats grotestraat, onder de kerktoren, gilde terein, hooimijt, stuw- schuilkelder, optocht door Sambeek. Het zou mogelijk moeten zijn om op 1 of 2 plaatsen ons boek te verkopen daarnaast denkt Rene aan een presentatie ( beamer maar ook een gesproken verhaal over het boek ) van 20 \30 minuten. Helaas is de Elsenhof niet opgenomen in de route en is er onder de toren geen plaats aangezien daar een expositie is en we die mensen natuurlijk niet in de weg willen lopen. Als verkooppunt zou de toren echter beslist geschikt zijn. Eventueel een presentatie onder de bogen op de kerktrappen. De expositie schermen zouden daar opgesteld kunnen worden en eventueel een presentatie en verkooppunt. Dit moeten we bespreken met de “ 75 jaar stichting ” ( Roger Bergholtz ) De stichting heeft al wel aangegeven dat er op de zaterdagavond zo’n 30 minuten ingevuld kan worden door Rene en dan komt natuurlijk ook het boek ter sprake en kan het verkocht worden.
Rene geeft aan dat een boekpresentatie ook voor toekomstige uitgaven wenselijk is. In geval van het St Jansweekend zou het boek ook zaterdag middag verkocht moeten worden en niet pas na overhandiging aan de burgemeester. Meer promotie dus .
6 Kascommissie wordt samengesteld: Nico en Jan.
6a Verkoopartikel tijdens st Jansweekend 2020
-Een ringband zoals voorgaande jaren formaat A4 liggend met daarin serie’s uitgegeven
ansichtkaarten van Sambeek. We hebben inmiddels heel veel kaarten van Sambeek, sommige “series” vallen in het oog bijv. de in de jaren 70 uitgegeven zwart- wit serie van de “ rooi nonnen”, maar ook de 5 eerste kleurenkaarten uitgegeven eind jaren 70 door Piet Kateman of series door van Rengs. Van de vooroorlogse kaarten merken we dat die bijv. door A Cupp of Cor Maartens zijn uitgegeven. En meestal denken wij aan losse plaatjes maar als je al de kaarten bij elkaar verzamelt blijkt daar een lijn ( serie/ jaargang /uitgever) in te zitten. De bedoeling is dat we de series als totaal publiceren. Met daarbij informatie over hetgeen te zien is en wat over de geschiedenis van de ansichtkaart in zn algemeenheid. Eerste ansichtkaart van Sambeek door Lambertus Perolles uit Gennep (1901) mag natuurlijk niet ontbreken. De ringband als titel kunnen hebben : “ Groeten uit
Sambeek”. Rene nodigt iedereen uit om kaarten te gaan scannen. Ook is er nieuw materiaal binnengekomen van Henk Daanen.
7 Rondvraag;
-Rene stimuleert eenieder om na te denken over publicatie gilde 600 jaar 2021.
-Jan vraagt informatie over de lindeboom voor een in lindebomen geïnteresseerde boswachter uit Utrecht.
-Jan vraagt foto’s van de stuw.
Aansluitend laat Rene ons de foto’s en nieuwe bijdrage zien voor het herdenking boek. Het ziet er mooi en interessant uit, complimenten aan Rene!
8 Eerstvolgende vergadering is op 20 februari.
Inloopochtend 6 februari en DB op 13 februari (zie jaarschema gemaakt door Gerard )
Stephan Moors
Aanwezig: René Klaassen, , Stephan Moors, Mientje Denen, , Gerard Everink, Piet Koeken, Jan Hooiveld, Monique Strik, Nico Goossens
Afwezig : Karin van der Hoven, Erik Huijbers,
1 Welkom.
Rene opent deze eerste bijeenkomst van 2020 met een overdenking en terugblik op het succesvolle jaar 2019 . ( deze is te lezen in de bijlage )
2 Mededelingen:
-Piet heeft boeken over Sambeek opgehaald bij Henk de Rover die stopt met zijn antiquariaat in de steenstraat te Boxmeer.
- Rene heeft enkele nieuwjaarswensen ontvangen van landelijke erfgoed instellingen.
-Via Rene en Stephan hebben 2 verenigingen ( S.U. en Stichting 500 jaar toren ) gevraagd eenmalig gebruik te mogen maken van onze Heemkamer. Aangezien de Heemkamer natuurlijk niet van ons is vragen we daarvoor een donatie van slechts € 10,00 .
-Nico heeft inmiddels een fabrikant van puzzels gevonden die voor €9,75 een [puzzel van 1000 stukjes kan leveren. Misschien iets voor volgend jaar.
-Kees van Ham vragen om ons te adviseren inzake ons archief.
-Nico en Gerard hebben Bert vd Heuvel geïnterviewd, Stephan Nellie Willems en ook Mientje krijgt een bijdrage in het herdenkingsboek.
3 Vorige notulen zijn goedgekeurd.
4 Financiën:
- Een laatste bijdrage van stichting : “De Maas spreekt” ( Jacques Linders ) €250,00 als “ startkapitaal“ voor het 75 jaar herdenkingsboek. De stichting wil niet vermeld worden in het boek maar een gratis exemplaar voor Jacques Linders moet kunnen.
-Om in aanmerking te komen voor een bijdrage van SSBO moeten we aan ouderen gerelateerde kosten maken en daarvan is in het geval van ons boekje geen sprake.
-Een kleine financiële bijdrage kunnen we verwachten van BING.
-Rene heeft Willy Hendriks aangesproken over een gemeentelijke subsidie voor het boek.
5 75 jaar bevrijding boek.
Rene en Gert Jan zijn al druk aan het werk. Alle nieuwe gegevens zijn binnen en daar gaat Gert Jan eerst mee aan de slag. Het boek zal minstens 64 pagina’s tellen. Rene wil zaterdag 14 maart ook overdag het boek onder de aandacht brengen van de bezoekers.
Vanaf 14.00 uur zijn in Sambeek een 5-tal plaatsen te bekijken; Mipa op de parkeerplaats grotestraat, onder de kerktoren, gilde terein, hooimijt, stuw- schuilkelder, optocht door Sambeek. Het zou mogelijk moeten zijn om op 1 of 2 plaatsen ons boek te verkopen daarnaast denkt Rene aan een presentatie ( beamer maar ook een gesproken verhaal over het boek ) van 20 \30 minuten. Helaas is de Elsenhof niet opgenomen in de route en is er onder de toren geen plaats aangezien daar een expositie is en we die mensen natuurlijk niet in de weg willen lopen. Als verkooppunt zou de toren echter beslist geschikt zijn. Eventueel een presentatie onder de bogen op de kerktrappen. De expositie schermen zouden daar opgesteld kunnen worden en eventueel een presentatie en verkooppunt. Dit moeten we bespreken met de “ 75 jaar stichting ” ( Roger Bergholtz ) De stichting heeft al wel aangegeven dat er op de zaterdagavond zo’n 30 minuten ingevuld kan worden door Rene en dan komt natuurlijk ook het boek ter sprake en kan het verkocht worden.
Rene geeft aan dat een boekpresentatie ook voor toekomstige uitgaven wenselijk is. In geval van het St Jansweekend zou het boek ook zaterdag middag verkocht moeten worden en niet pas na overhandiging aan de burgemeester. Meer promotie dus .
6 Kascommissie wordt samengesteld: Nico en Jan.
6a Verkoopartikel tijdens st Jansweekend 2020
-Een ringband zoals voorgaande jaren formaat A4 liggend met daarin serie’s uitgegeven
ansichtkaarten van Sambeek. We hebben inmiddels heel veel kaarten van Sambeek, sommige “series” vallen in het oog bijv. de in de jaren 70 uitgegeven zwart- wit serie van de “ rooi nonnen”, maar ook de 5 eerste kleurenkaarten uitgegeven eind jaren 70 door Piet Kateman of series door van Rengs. Van de vooroorlogse kaarten merken we dat die bijv. door A Cupp of Cor Maartens zijn uitgegeven. En meestal denken wij aan losse plaatjes maar als je al de kaarten bij elkaar verzamelt blijkt daar een lijn ( serie/ jaargang /uitgever) in te zitten. De bedoeling is dat we de series als totaal publiceren. Met daarbij informatie over hetgeen te zien is en wat over de geschiedenis van de ansichtkaart in zn algemeenheid. Eerste ansichtkaart van Sambeek door Lambertus Perolles uit Gennep (1901) mag natuurlijk niet ontbreken. De ringband als titel kunnen hebben : “ Groeten uit
Sambeek”. Rene nodigt iedereen uit om kaarten te gaan scannen. Ook is er nieuw materiaal binnengekomen van Henk Daanen.
7 Rondvraag;
-Rene stimuleert eenieder om na te denken over publicatie gilde 600 jaar 2021.
-Jan vraagt informatie over de lindeboom voor een in lindebomen geïnteresseerde boswachter uit Utrecht.
-Jan vraagt foto’s van de stuw.
Aansluitend laat Rene ons de foto’s en nieuwe bijdrage zien voor het herdenking boek. Het ziet er mooi en interessant uit, complimenten aan Rene!
8 Eerstvolgende vergadering is op 20 februari.
Inloopochtend 6 februari en DB op 13 februari (zie jaarschema gemaakt door Gerard )
Stephan Moors
Agenda vergadering 16-01-2020
Sambeek, 13 januari 2020
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de bestuursvergadering voor de bestuursvergadering op donderdag 16 januari om 09.30 in de Heemkamer.
Agenda
1. -Opening
2. Notulen van de vorige vergadering opmerkingen en aanvullingen.
3. Financiën
4 Mededelingen;
-tv is opgehangen door Nico en Piet
- inloopochtend 2 januari aanwezig waren Gerard, Piet, Nico en Mientje, helaas geen bezoekers.
-Stichting 500 jaar toren en sollicitatie commissie Semper unitas maken de komende weken een
keer gebruik van de heemkamer. We vragen daarvoor bijdrage voor koffie en koekjes.
-Subsidie aanvraag gemeente doet Gerard.
-Gerard maakt Exel bestand met daarop ons jaarprogramma.
- Sponsering boekje 14 maart loopt.
-Tijdens 14 maart een powerpoint presentatie in de elsenhof?
-Boekpresentatie.
-Kascommissie samenstellen.
-Scannen bidprentjes.
-Individuele geschreven bijdrage boekje 14 maart: Roger Bergholtz, Stephan, Gerard, Nico.
-Donateurs presentje.
5 Extra uitgave Duvelsklökske ( heruitgave nr 12 1990met diverse aanvullingen 65 pagina’s)
-René heeft de inhoud zo goed als klaar.
we gaan voor 200 exemplaren ( a €8,00 ) die verkocht worden op 14 maart en daarna.
6 Boekje “ Groeten uit Sambeek “ ons volgende project
7 Rondvraag
Stephan Moors
Sambeek, 13 januari 2020
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de bestuursvergadering voor de bestuursvergadering op donderdag 16 januari om 09.30 in de Heemkamer.
Agenda
1. -Opening
2. Notulen van de vorige vergadering opmerkingen en aanvullingen.
3. Financiën
4 Mededelingen;
-tv is opgehangen door Nico en Piet
- inloopochtend 2 januari aanwezig waren Gerard, Piet, Nico en Mientje, helaas geen bezoekers.
-Stichting 500 jaar toren en sollicitatie commissie Semper unitas maken de komende weken een
keer gebruik van de heemkamer. We vragen daarvoor bijdrage voor koffie en koekjes.
-Subsidie aanvraag gemeente doet Gerard.
-Gerard maakt Exel bestand met daarop ons jaarprogramma.
- Sponsering boekje 14 maart loopt.
-Tijdens 14 maart een powerpoint presentatie in de elsenhof?
-Boekpresentatie.
-Kascommissie samenstellen.
-Scannen bidprentjes.
-Individuele geschreven bijdrage boekje 14 maart: Roger Bergholtz, Stephan, Gerard, Nico.
-Donateurs presentje.
5 Extra uitgave Duvelsklökske ( heruitgave nr 12 1990met diverse aanvullingen 65 pagina’s)
-René heeft de inhoud zo goed als klaar.
we gaan voor 200 exemplaren ( a €8,00 ) die verkocht worden op 14 maart en daarna.
6 Boekje “ Groeten uit Sambeek “ ons volgende project
7 Rondvraag
Stephan Moors
Verslag van de vergadering van
het bestuur van Sambeeks Heem
op 14 december 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Gerard Everink, René Klaassen , Monique Strik, Stephan Moors, Piet Koeken, Jan Hooiveld, Mientje Denen
Afwezig : Erik Huijbers, Karin van der Hoven , Nico Goossens
1 René opent de bijeenkomst en memoreert dat dit de 9e bijeenkomst is van Sambeeks Heem en de laatste van dit jaar.
2 Notulen van voorgaande vergadering ( 16 november ) worden besproken.
3 De ingekomen en uitgaande post wordt besproken: Nieuws omtrent de waarderingssubsidie zal voor 31 december verschijnen. De naamsverandering ( “de Voordt “) voor het nieuwbouwplan is door de gemeente afgewezen.
4 Financiën. -Gerard zal een afspraak maken maakt met Monique en Karin voor de kascontrole.
-er moet gezocht worden naar sponsoren voor het kleurboek. Genoemd worden: van Bon Electro. Previeus vastgoed, MIPA, Marco Nabben zonwering en kozijnen, Pascal Uijen zonwering kozijnen, VSM.
-Inschrijven Rabobankclubkas in januari.
5. “Vrienden van Sambeeks Heem “, deze donateuractie start tijdens het St Jans weekend. Gerard zal een opzet maken voor het inschrijfformulier. Er wordt geopperd dat deze formulieren bij de Sambeeks Heem stand liggen en er gekopieerd kan worden met een kopieerapparaat van Mientje Denen.
6 Plannen voor komend seizoen.
-januari: de website online. Dit moet aangekondigd worden in Rond de Toren.
-juni: st jansweekend met startschot voor “donateursaktie “en uitgave kleurboek.
-dinsdag 7 november: Sambeeks Heem avond.
Het kleurboek; rene geeft verdere uitleg;
Een A 3 formaat horizontaal liggend met 13 pagina’s ( goed voor zo’n 24 onderwerpen ) bijeengehouden door een spiraal. Totale kosten zouden komen op ongeveer €800,00
Allerlei onderwerpen komen aan de orde en tevens de tekenaars/schilders. Het moet eenvoudig mogelijk zijn om aan 24 onderwerpen te komen. Tijdens de bijeenkomst op 19 januari zal een definitieve selectie worden gemaakt, en wordt er gekeken hoe we dit uit gaan voeren.
Een mogelijkheid om het een en ander actueel te maken is om in “rond de toren” van mei bijv. een kleurplaat af te beelden zodat ook kinderen de mogelijkheid hebben om actief deel te nemen. Met de ingekleurde platen zou de Sambeeks Heem stand opgepimpt kunnen worden. Tevens kunnen de originele schilderijen en tekeningen gebruikt voor het kleurboek tentoongesteld worden zodat we ook dit jaar weer een thema hebben voor het St Jansweekend. Naam voor thema zou kunnen zijn : Sambeek in Kleur ( Mientje Denen )
www.wir-machen-druck.de
7 Waar zijn we zelf mee bezig:
-Jan Hooiveld doet verslag over het ooggetuige verslag van Piet Broeks, Heikantsepeelweg
-Rene laat de klappers met archiefmateriaal zien van Jos Kuijpers en stelt voor deze in het nieuwe seizoen te laten rouleren bij de leden.
8 De volgende bijeenkomst wordt gepland op donderdag 19 januari bij Mientje Denen, Schilderstraat5 . De uitnodiging volgt.
9 Aangezien alles ter sprake is gekomen waren er geen items voor de rondvraag
Stephan Moors, notulist
het bestuur van Sambeeks Heem
op 14 december 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Gerard Everink, René Klaassen , Monique Strik, Stephan Moors, Piet Koeken, Jan Hooiveld, Mientje Denen
Afwezig : Erik Huijbers, Karin van der Hoven , Nico Goossens
1 René opent de bijeenkomst en memoreert dat dit de 9e bijeenkomst is van Sambeeks Heem en de laatste van dit jaar.
2 Notulen van voorgaande vergadering ( 16 november ) worden besproken.
3 De ingekomen en uitgaande post wordt besproken: Nieuws omtrent de waarderingssubsidie zal voor 31 december verschijnen. De naamsverandering ( “de Voordt “) voor het nieuwbouwplan is door de gemeente afgewezen.
4 Financiën. -Gerard zal een afspraak maken maakt met Monique en Karin voor de kascontrole.
-er moet gezocht worden naar sponsoren voor het kleurboek. Genoemd worden: van Bon Electro. Previeus vastgoed, MIPA, Marco Nabben zonwering en kozijnen, Pascal Uijen zonwering kozijnen, VSM.
-Inschrijven Rabobankclubkas in januari.
5. “Vrienden van Sambeeks Heem “, deze donateuractie start tijdens het St Jans weekend. Gerard zal een opzet maken voor het inschrijfformulier. Er wordt geopperd dat deze formulieren bij de Sambeeks Heem stand liggen en er gekopieerd kan worden met een kopieerapparaat van Mientje Denen.
6 Plannen voor komend seizoen.
-januari: de website online. Dit moet aangekondigd worden in Rond de Toren.
-juni: st jansweekend met startschot voor “donateursaktie “en uitgave kleurboek.
-dinsdag 7 november: Sambeeks Heem avond.
Het kleurboek; rene geeft verdere uitleg;
Een A 3 formaat horizontaal liggend met 13 pagina’s ( goed voor zo’n 24 onderwerpen ) bijeengehouden door een spiraal. Totale kosten zouden komen op ongeveer €800,00
Allerlei onderwerpen komen aan de orde en tevens de tekenaars/schilders. Het moet eenvoudig mogelijk zijn om aan 24 onderwerpen te komen. Tijdens de bijeenkomst op 19 januari zal een definitieve selectie worden gemaakt, en wordt er gekeken hoe we dit uit gaan voeren.
Een mogelijkheid om het een en ander actueel te maken is om in “rond de toren” van mei bijv. een kleurplaat af te beelden zodat ook kinderen de mogelijkheid hebben om actief deel te nemen. Met de ingekleurde platen zou de Sambeeks Heem stand opgepimpt kunnen worden. Tevens kunnen de originele schilderijen en tekeningen gebruikt voor het kleurboek tentoongesteld worden zodat we ook dit jaar weer een thema hebben voor het St Jansweekend. Naam voor thema zou kunnen zijn : Sambeek in Kleur ( Mientje Denen )
www.wir-machen-druck.de
7 Waar zijn we zelf mee bezig:
-Jan Hooiveld doet verslag over het ooggetuige verslag van Piet Broeks, Heikantsepeelweg
-Rene laat de klappers met archiefmateriaal zien van Jos Kuijpers en stelt voor deze in het nieuwe seizoen te laten rouleren bij de leden.
8 De volgende bijeenkomst wordt gepland op donderdag 19 januari bij Mientje Denen, Schilderstraat5 . De uitnodiging volgt.
9 Aangezien alles ter sprake is gekomen waren er geen items voor de rondvraag
Stephan Moors, notulist
Agenda
Sambeek, 8 december 2016
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de “ochtendvergadering” van Sambeeks Heem op woensdag 14 november om 9.30 uur in het Kloosterhuis. (ingang : deur bij de kapel)
- opening/welkom door de voorzitter
- notulen vorige vergadering, opmerkingen en aanvullingen
- Ingekomen en uitgaande stukken.
- waarderingssubsidie is in behandeling , voor 31 dec reactie.
- naamsverandering “de Voordt” is afgewezen.
- Gerard geeft toelichting over financiën.
- Hoe kunnen wij sponsoren vinden voor onze kalender?
- Inschrijving Clubkas actie rabobank.
- Uitwerking “donateurs actie sambeeks heem “ , hoe kunnen we dit gestalte geven.
- Vorderingen wat betreft de website. Zou deze in januari 2017 klaar kunnen zijn?
- René wil de mappen met archiefmateriaal van Jos Kuijpers laten rouleren zodat iedereen van Sambeeks heem hier inzage in heeft.
- Jaarprogramma.
- Gestalte geven aan het kleurboek. Rene heeft gesprekken gehad met Gert- jan Kuijpers omtrent het formaat, ringbandje, hoeveelheid pagina’s etc.
- Inmiddels zijn er mensen benaderd om hun medewerking te verlenen aan dit project. Ook zijn er mensen die aangeven afbeeldingen van schilderijen/ foto’s/ pentekeningen, in hun bezit te hebben die in aanmerking komen om als kleurplaat verwerkt te worden.
- Lagere school betrekken middels kleurplaat in “Rond de toren “.
- Sambeeks Heem avond.
- waar zijn we zelf mee bezig, en waar kunnen we ons mee bezig houden.
- plannen van volgende bijeenkomst.
- rondvraag.
Groeten en tot woensdag 14 december, Stephan Moors
Agenda 17 oktober 2019
Sambeek, 11 oktober 2019
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de bestuursvergadering voor de bestuursvergadering op donderdag 17 oktober om 09.30 in de Heemkamer.
Agenda
Stephan Moors
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de bestuursvergadering voor de bestuursvergadering op donderdag 17 oktober om 09.30 in de Heemkamer.
Agenda
- Opening
- Notulen van de vorige vergadering opmerkingen en aanvullingen.
- Financiën: Gerard geeft toelichting oa over Rabobank Club Support actie
- Mededelingen:
- Erik heeft nieuwe schappen toegevoegd aan de computerhoek van Piet en in de gang de wissellijsten opgehangen.
- binnengekomen is de sleutel van de oude sacristie ( Kusters )
- opgehaald kunnen worden heel veel jaargangen van Katholieke Illustratie in Vierlingsbeek.
Wie heeft daar tijd voor? Contact opnemen met mevrouw Lucie Kusters Peelen. - Binnengekomen van Tonny Wijers krat met mooie historische bijdragen.
- Binnengekomen van Martin Derks krat met oa Duvelsklökskes etc.
- Bezoek aan heemkamer Zeeland is uitgesteld.
- Er zijn 2 bestuursleden uitgenodigd voor de Rabo Club Support Avond op maandag avond 21 maart in de Cuijks schouwburg om daar de ons toebedeelde check in ontvangst te nemen.
Wie heeft er interesse?
- Erik heeft nieuwe schappen toegevoegd aan de computerhoek van Piet en in de gang de wissellijsten opgehangen.
- Historische Avond dinsdag 5 november 20.00 uur tot 22.30
- René maakt kleine flyers, en benadert Rond de Toren, ouderbond, en enkele kranten.
Ook zullen de sponsoren en donateurs ( iedereen waar wij een mailadres van hebben ) worden benadert.
Dinsdag zullen we met zoveel mogelijk mensen s’middags de zaal inruimen.
Piet neemt in de week voorafgaand aan de avond contact op met de Elsenhof over beamer etc. - Voorlopige planning:
19.20 zaal open
19.30 Powerpoint met beelden van ontwikkeling Catharina wijk.
20.00 Opening Rene, met welkom en korte impressie van activiteiten van afgelopen jaar.
20.10 Gerard: Leerlooierij
20.30 Nico: Stuw, Nico introduceert ook de film .
20.50 Film eerste helft Dora Verhofstad
21.00 Pauze met powerpoint over onze nieuwe aanwinsten.
21.20 Film tweede helft Dora Verhofstad
21.30 Jan Hooiveld: Lindeboom
21.45 Monique: Quiz Sambeekse Beestenboel
21.55 Rene : je ziet meer als je het weet.
22.10 Stephan: Phoenix / Semper Unitas met hoornensemble
22.30 Afsluiting.
- René maakt kleine flyers, en benadert Rond de Toren, ouderbond, en enkele kranten.
- Planning extra uitgave Duvelsklökske ( nr 12 1990 ) .
- Eind van het jaar moeten de interviews en de nieuwe items klaar zijn zodat Gert Jan de maand januari kan gebruiken voor de lay out.
- 15 februari alles naar de Duitse drukker.
- 01 maart alles terug, en
- zaterdag 14 maart de avond van 75 jaar herdenking.
- Gerard heeft voorstel om de uitgave te laten subsidiëren.
- Interviews met:
- Mientje Denen,
- Nelly Willems,
- Jacqueline Kusters.
- Mientje Denen,
- Bijdragen van
- zuster Imelda
- Spaapen,
- broeder Thiery,
- pastoor van Berkel,
- Cor Franssen en
- Dominicanessen kroniek.
- Interviews met:
- Eind van het jaar moeten de interviews en de nieuwe items klaar zijn zodat Gert Jan de maand januari kan gebruiken voor de lay out.
- Rondvraag.
Stephan Moors
Verslag van de vergadering van
het bestuur van Sambeeks Heem
op 14 december 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Gerard Everink, René Klaassen , Monique Strik, Stephan Moors, Piet Koeken, Jan Hooiveld, Mientje Denen
Afwezig : Erik Huijbers, Karin van der Hoven , Nico Goossens
1 René opent de bijeenkomst en memoreert dat dit de 9e bijeenkomst is van Sambeeks Heem en de laatste van dit jaar.
2 Notulen van voorgaande vergadering ( 16 november ) worden besproken.
3 De ingekomen en uitgaande post wordt besproken: Nieuws omtrent de waarderingssubsidie zal voor 31 december verschijnen. De naamsverandering ( “de Voordt “) voor het nieuwbouwplan is door de gemeente afgewezen.
4 Financiën. -Gerard zal een afspraak maken maakt met Monique en Karin voor de kascontrole.
-er moet gezocht worden naar sponsoren voor het kleurboek. Genoemd worden: van Bon Electro. Previeus vastgoed, MIPA, Marco Nabben zonwering en kozijnen, Pascal Uijen zonwering kozijnen, VSM.
-Inschrijven Rabobankclubkas in januari.
5. “Vrienden van Sambeeks Heem “, deze donateuractie start tijdens het St Jans weekend. Gerard zal een opzet maken voor het inschrijfformulier. Er wordt geopperd dat deze formulieren bij de Sambeeks Heem stand liggen en er gekopieerd kan worden met een kopieerapparaat van Mientje Denen.
6 Plannen voor komend seizoen.
-januari: de website online. Dit moet aangekondigd worden in Rond de Toren.
-juni: st jansweekend met startschot voor “donateursaktie “en uitgave kleurboek.
-dinsdag 7 november: Sambeeks Heem avond.
Het kleurboek; rene geeft verdere uitleg;
Een A 3 formaat horizontaal liggend met 13 pagina’s ( goed voor zo’n 24 onderwerpen ) bijeengehouden door een spiraal. Totale kosten zouden komen op ongeveer €800,00
Allerlei onderwerpen komen aan de orde en tevens de tekenaars/schilders. Het moet eenvoudig mogelijk zijn om aan 24 onderwerpen te komen. Tijdens de bijeenkomst op 19 januari zal een definitieve selectie worden gemaakt, en wordt er gekeken hoe we dit uit gaan voeren.
Een mogelijkheid om het een en ander actueel te maken is om in “rond de toren” van mei bijv. een kleurplaat af te beelden zodat ook kinderen de mogelijkheid hebben om actief deel te nemen. Met de ingekleurde platen zou de Sambeeks Heem stand opgepimpt kunnen worden. Tevens kunnen de originele schilderijen en tekeningen gebruikt voor het kleurboek tentoongesteld worden zodat we ook dit jaar weer een thema hebben voor het St Jansweekend. Naam voor thema zou kunnen zijn : Sambeek in Kleur ( Mientje Denen )
www.wir-machen-druck.de
7 Waar zijn we zelf mee bezig:
-Jan Hooiveld doet verslag over het ooggetuige verslag van Piet Broeks, Heikantsepeelweg
-Rene laat de klappers met archiefmateriaal zien van Jos Kuijpers en stelt voor deze in het nieuwe seizoen te laten rouleren bij de leden.
8 De volgende bijeenkomst wordt gepland op donderdag 19 januari bij Mientje Denen, Schilderstraat5 . De uitnodiging volgt.
9 Aangezien alles ter sprake is gekomen waren er geen items voor de rondvraag
Stephan Moors, notulist
.
het bestuur van Sambeeks Heem
op 14 december 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Gerard Everink, René Klaassen , Monique Strik, Stephan Moors, Piet Koeken, Jan Hooiveld, Mientje Denen
Afwezig : Erik Huijbers, Karin van der Hoven , Nico Goossens
1 René opent de bijeenkomst en memoreert dat dit de 9e bijeenkomst is van Sambeeks Heem en de laatste van dit jaar.
2 Notulen van voorgaande vergadering ( 16 november ) worden besproken.
3 De ingekomen en uitgaande post wordt besproken: Nieuws omtrent de waarderingssubsidie zal voor 31 december verschijnen. De naamsverandering ( “de Voordt “) voor het nieuwbouwplan is door de gemeente afgewezen.
4 Financiën. -Gerard zal een afspraak maken maakt met Monique en Karin voor de kascontrole.
-er moet gezocht worden naar sponsoren voor het kleurboek. Genoemd worden: van Bon Electro. Previeus vastgoed, MIPA, Marco Nabben zonwering en kozijnen, Pascal Uijen zonwering kozijnen, VSM.
-Inschrijven Rabobankclubkas in januari.
5. “Vrienden van Sambeeks Heem “, deze donateuractie start tijdens het St Jans weekend. Gerard zal een opzet maken voor het inschrijfformulier. Er wordt geopperd dat deze formulieren bij de Sambeeks Heem stand liggen en er gekopieerd kan worden met een kopieerapparaat van Mientje Denen.
6 Plannen voor komend seizoen.
-januari: de website online. Dit moet aangekondigd worden in Rond de Toren.
-juni: st jansweekend met startschot voor “donateursaktie “en uitgave kleurboek.
-dinsdag 7 november: Sambeeks Heem avond.
Het kleurboek; rene geeft verdere uitleg;
Een A 3 formaat horizontaal liggend met 13 pagina’s ( goed voor zo’n 24 onderwerpen ) bijeengehouden door een spiraal. Totale kosten zouden komen op ongeveer €800,00
Allerlei onderwerpen komen aan de orde en tevens de tekenaars/schilders. Het moet eenvoudig mogelijk zijn om aan 24 onderwerpen te komen. Tijdens de bijeenkomst op 19 januari zal een definitieve selectie worden gemaakt, en wordt er gekeken hoe we dit uit gaan voeren.
Een mogelijkheid om het een en ander actueel te maken is om in “rond de toren” van mei bijv. een kleurplaat af te beelden zodat ook kinderen de mogelijkheid hebben om actief deel te nemen. Met de ingekleurde platen zou de Sambeeks Heem stand opgepimpt kunnen worden. Tevens kunnen de originele schilderijen en tekeningen gebruikt voor het kleurboek tentoongesteld worden zodat we ook dit jaar weer een thema hebben voor het St Jansweekend. Naam voor thema zou kunnen zijn : Sambeek in Kleur ( Mientje Denen )
www.wir-machen-druck.de
7 Waar zijn we zelf mee bezig:
-Jan Hooiveld doet verslag over het ooggetuige verslag van Piet Broeks, Heikantsepeelweg
-Rene laat de klappers met archiefmateriaal zien van Jos Kuijpers en stelt voor deze in het nieuwe seizoen te laten rouleren bij de leden.
8 De volgende bijeenkomst wordt gepland op donderdag 19 januari bij Mientje Denen, Schilderstraat5 . De uitnodiging volgt.
9 Aangezien alles ter sprake is gekomen waren er geen items voor de rondvraag
Stephan Moors, notulist
.
Sambeek, 8 december 2016
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de “ochtendvergadering” van Sambeeks Heem op woensdag 14 november om 9.30 uur in het Kloosterhuis. (ingang : deur bij de kapel)
- opening/welkom door de voorzitter
- notulen vorige vergadering, opmerkingen en aanvullingen
- Ingekomen en uitgaande stukken.
- waarderingssubsidie is in behandeling , voor 31 dec reactie.
- naamsverandering “de Voordt” is afgewezen.
- Gerard geeft toelichting over financiën.
- Hoe kunnen wij sponsoren vinden voor onze kalender?
- Inschrijving Clubkas actie rabobank.
- Uitwerking “donateurs actie sambeeks heem “ , hoe kunnen we dit gestalte geven.
- Vorderingen wat betreft de website. Zou deze in januari 2017 klaar kunnen zijn?
- René wil de mappen met archiefmateriaal van Jos Kuijpers laten rouleren zodat iedereen van Sambeeks heem hier inzage in heeft.
- Jaarprogramma.
- Gestalte geven aan het kleurboek. Rene heeft gesprekken gehad met Gert- jan Kuijpers omtrent het formaat, ringbandje, hoeveelheid pagina’s etc.
- Inmiddels zijn er mensen benaderd om hun medewerking te verlenen aan dit project. Ook zijn er mensen die aangeven afbeeldingen van schilderijen/ foto’s/ pentekeningen, in hun bezit te hebben die in aanmerking komen om als kleurplaat verwerkt te worden.
- Lagere school betrekken middels kleurplaat in “Rond de toren “.
- Sambeeks Heem avond.
- waar zijn we zelf mee bezig, en waar kunnen we ons mee bezig houden.
- plannen van volgende bijeenkomst.
- rondvraag.
Groeten en tot woensdag 14 december, Stephan Moors
Verslag van de vergadering van
het bestuur van Sambeeks Heem
op 16 november 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Gerard Everink, René Klaassen , Monique Strik, Stephan Moors, Karin van den Hoven, Nico Goossens, Piet Koeken, Jan Hooiveld
Afwezig : Erik Huijbers, Mientje Denen
7. Waar zijn we zelf mee bezig:
8. De volgende bijeenkomst wordt gepland op 14 december in het kloosterhuis. De uitnodiging volgt.
9 Aangezien alles ter sprake is gekomen waren er geen items voor de rondvraag.
Stephan Moors, notulist
het bestuur van Sambeeks Heem
op 16 november 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Gerard Everink, René Klaassen , Monique Strik, Stephan Moors, Karin van den Hoven, Nico Goossens, Piet Koeken, Jan Hooiveld
Afwezig : Erik Huijbers, Mientje Denen
- René opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom.
- Notulen van voorgaande vergadering (13 oktober) worden besproken.
- De ingekomen en uitgaande post wordt besproken: Het antwoord van de gemeente inzake: 1- het grafkeldertje en 2-de waarderingssubsidie, moet nog komen. Rene heeft een brief verstuurd waarin een voorstel wordt gedaan omtrent de naamgeving van de nieuwbouwwijk achter de kloostertuin. “De Voordt “ zou een passende benaming zijn. Deze brief gaat ook (ter kennisgeving) naar Kees Kroef (dorpsraad).
Ingelast agendapunt door Nico Goossens, waarin hij de problematiek rond de Sambeekse dorpsraad ter sprake brengt. De dorpsraad heeft inmiddels te weinig leden en het zou goed zijn ( volgens Nico) als ook Sambeeks Heem zich verantwoordelijk voelt voor de in stand houding van deze raad. Jan Hooiveld onderstreept dit belang en weet dat er inmiddels nieuwe gegadigden zijn en dat er aan gewerkt wordt.
Ingelast agendapunt door Rene: 5 klapkratjes worden met archiefmateriaal gevuld uit de nalatenschap van Jos Kuijpers. Daarnaast is hetgeen op de computer stond opgeslagen door Peter Kuijpers op een USB stick geplaatst.
Rene heeft Erik Huijbers bijgepraat over het een en ander. Erik wil tijdens de Sambeeks heem avond vertellen over “de Halt “, en heeft een schilderij in zijn bezit voorstellende de boerderij ”de reuver “, alwaar zijn voorouders vandaan komen. Deze boerderij (nu van Peter Hendriks) zou in het kleurboek afgebeeld kunnen worden. Verder kwam Erik die avond tot een mooie ontdekking, waarover later deze vergadering Jan Hooiveld verslag doet. - Gerard geeft uitleg over “incidentele subsidies”, waarderingssubsidies en projectsubsidie. Mogelijk dat wij voor de organisatie van de “Sambeeks Heem “ avond hier een beroep op gaan doen.
- “Vrienden van Sambeeks heem “, dit plan zou voor de volgende bijeenkomst in december geconcretiseerd moeten gaan worden. Deze actie zouden we kunnen koppelen aan het St Jans weekend en burgemeester van Soest zou als eerste donateur/ begunstiger een soort van startschot kunnen geven voor deze actie. Over de grootte van het bedrag, op welke manier het geld geïnd gaat worden, de voordelen voor de donateur, in welke vorm, en de juridische consequenties moeten we het tijdens de volgende bijeenkomst over hebben.
Website. In januari zou de website online moeten zijn. Piet maakt een afspraak met Jan , Monique en Rene en tevens zal een van hen aangewezen worden als “plaatsvervanger “ voor Piet. Daarnaast vraagt Piet om items voor op de site, daar moeten we allemaal aan werken. - Plannen voor komend seizoen...
- januari: de website online
- juni: st jansweekend met startschot voor “donateursaktie “en uitgave kleurboek.
- dinsdag 7 november 2017: Sambeeks Heem avond.
- januari: de website online
- Het kleurboek. Rene heeft daar vorige vergadering een opzet over gemaakt. Het zal een boek worden ( A3 formaat ) met zo’n 25 tot 30 kleurplaten ( pagina’s ). Gezocht wordt naar bestaande schilderijen, pentekeningen, aquarellen, prenten met afbeeldingen van het Sambeeks verleden. Deze afbeeldingen moeten omgezet worden tot kleurplaten. Verder wil Stephan kijken of er ook nieuwe kleurplaten ontworpen kunnen worden, dit om alles wat actueler te maken en hierdoor ook de inwoners erbij te betrekken.Bestaande schilderijen; kapelletje kortestraat Mia Denen, boerderij de reuver Erik huijbers, schilderijen Jo van der Heijden, diverse tekeningen Jos Kuijpers, . Archief Rene en Mientje. etc
- Tekeningen van Emil van stokkum ( die zijn medewerking al heeft toegezegd ) , Gert-jan Kuijpers interieur voormalige gouden leeuw, Ad Toonen, Ine Stiphout, Wim Schippers, Jan Nelissen, Maria Roosen, ondergetekende. Daarnaast is er een glasinlood raam van de kapel als kleurplaat geschikt en eventueel bouwtekening van de kerktoren.
- Een mogelijkheid om het een en ander actueel te maken is om in “rond de toren” van mei bijv. een kleurplaat af te beelden zodat ook kinderen de mogelijkheid hebben om actief deel te nemen. Met de ingekleurde platen zou de Sambeeks Heem stand opgepimpt kunnen worden. (www.wir-machen-druck.de.)
7. Waar zijn we zelf mee bezig:
- Jan heeft hele nuttige en interessante informatie ontvangen van Erik omtrent de gecrashte vliegtuigen en de piloten die zijn omgekomen in Sambeek. Deze komen uit Erik’s huisarchief en zijn per toeval aan het licht gekomen.
- Nico vertelt over de negen maasheggen-heiligen en het kunstwerk dat daarvoor gerealiseerd zou moeten gaan worden.
- Gerard en Rene zijn naar het BHIC geweest en Gerard heeft mooie anekdotes over het kloosterhuis,oa over de familie van een zuster/ barones die het klooster kocht en schonk aan de parochie.
- Monique en Stephan zijn “op de koffie” geweest bij Peter van Mierlo. Naast mooie verhalen over de boerderij van Piet Hearkens ook heel veel fotomateriaal. Genoeg gegevens voor een item op de website.
- genoeg prentjes voor Karin, oa bij Peter van Mierlo, Anneke van Os, Ger Jans . Er wordt ook gesproken over de bidprentjes van de overleden rode nonnen. ( 2mb 600dpi )
- Rene spreekt over de 2000 percelen grond die hij wil traceren en waarvan hij de namen zoekt; toponiemen.
8. De volgende bijeenkomst wordt gepland op 14 december in het kloosterhuis. De uitnodiging volgt.
9 Aangezien alles ter sprake is gekomen waren er geen items voor de rondvraag.
Stephan Moors, notulist
Sambeek, 10 november 2016
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de “ochtendvergadering” van Sambeeks Heem op woensdag 16 november om 9.30 uur in het Kloosterhuis. ( ingang : deur bij de kapel)
- opening/welkom door de voorzitter
- notulen vorige vergadering, opmerkingen en aanvullingen
- Ingekomen en uitgaande stukken. Een voorstel om het nieuwbouwgebiedje achter het Catharina “de Voordt “ te noemen is naar de gemeente gegaan.
- Gerard geeft toelichting over financiën. Een begroting maken voor de “Sambeekse avond “nov 2017 en daar een incidentele sunsidie voor aanvragen.
- Uitwerking “donateurs sambeeks heem “ , hoe kunnen we dit gestalte geven. Sambeekse avond; invulling, lokatie , ieders inbreng.
- Vorderingen wat betreft de website. Zou deze in januari 2017 klaar kunnen zijn?
- Wij moeten zelf denken aan invulling hiervan middels rubrieken die bijv. maandelijks aan de
- orde komen. Piet vertelt over de vorderingen aangaande de website.
- Jaarprogramma.
- Gestalte geven aan het kleurboek. Zoeken van zo’n 25 kleurplaten getekend, geschilderd door levenden maar ook overleden Sambekenaren. Mogelijkheid om bestaande schilderijen te bewerken tot kleurplaat. Het formaat en uitvoering van het boek. Lagere school betrekken middels kleurplaat in “Rond de toren “. Wie weet gegadigden voor het ontwerpen van nieuwe kleurplaten.
- Sambeeks Heem avond.
- waar zijn we zelf mee bezig, en waar kunnen we ons mee bezig houden.
- plannen van volgende bijeenkomst.
- rondvraag.
Groeten en tot woensdag 16 november,
Stephan Moors
Verslag van de vergadering van
het bestuur van Sambeeks Heem
op 13 oktober 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Denen, Gerard Everink, René Klaassen , Monique Strik, Stephan Moors, Karin van den Hoven, Nico Goossens, Piet Koeken, Jan Hooiveld
Afwezig : Erik Huijbers,
1.
René opent de bijeenkomst en heet iedereen ( nog nooit waren we zo volledig ) van harte welkom.
2.
Notulen van voorgaande vergadering ( 14 sept ) worden besproken. Opmerking Gerard aangaande de financiele afwikkeling tijdens de torenfeesten; “ het was iets minder rommelig dan dat het verslag doet geloven”.
3. De ingekomen post wordt besproken: 1 waarderingssubsidie en 2 het hek om het grafkeldertje. Het antwoord van de gemeente volgt nog.
4. Gerard geeft uitleg over “incidentele subsidies”; eenmalige subsidie aan te vragen bij gemeenten voor het geven van een activiteit ( project ). Projectplan, begroting, financiën etc. moeten dan wel overlegd worden. Wat betreft de Rabobank clubkas campagne; om mee te kunnen stemmen is het lidmaatschap van de Rabobank vereist ( aanvragen bij de rabobank via site ) Zelfs als alleen wij onze voorkeursstemmen kunnen leveren betekent dit al een financiële bijdrage voor Sambeeks Heem.
5. “Vrienden van Sambeeks heem “, dit plan zou de komende maanden geconcretiseerd moeten gaan worden. Deze actie zouden we kunnen koppelen aan het st jansweekend ( wel oppassen dat dit niet verwarrend werkt voor de overige partners tijdens dit weekend ) Door bijv. inschrijfformulier met daarop ons bankrekening nummer, worden mensen dan donateur of begunstiger. We moeten nog kijken in welk jasje dit gegoten gaat worden. Natuurlijk is er voor de sponsor ook een leuke attentie in de vorm van een reproductie, setje kerstkaarten, of uitnodiging Sambeeks Heem avond, te houden in november 2017
6 Plannen voor komend seizoen.
We zijn er gezamenlijk over eens dat er in november 2017 een eerste Sambeeks Heem avond gehouden gaat worden die in de Elsenhof zal plaats vinden. Mogelijke datums zijn maandag 6 of maandag 13 november. Iedereen moet denken aan een eigen onderwerp voor het houden van een voordracht/lezing van ongeveer 5 tot 10 minuten. Voor een aantal mensen is het onderwerp al duidelijk.
Tijdens het St Jansweekend willen we een kleurboek uitgeven met daarin tekeningen van Sambekenaren . Door Sambeekse mensen hierin te betrekken krijg je een veel breder draagvlak, en prikkel je de nieuwsgierigheid bij het publiek. Mensen die een bijdrage zouden kunnen leveren zijn: Emiel van Stokkum, Ine Stiphout, Ad Toonen, Gert Jan Kuijpers ,Stephan Moors, en inzendingen van de Sambeekse kunstkring ( Harry Jacobs ) Daarnaast komt Gerard met een bestaande kleurplaat over het glas in lood raam van de kloosterkapel, en natuurlijk mag een tekening van Jos Kuijpers niet ontbreken.
7 Waar zijn we zelf mee bezig:
-Jan verteld over de club mensen die ( uit eerbetoon aan de overleden piloten ) gecrashte vliegtuigen in beeld gaat brengen.
-Nico praat ons bij over het kunstwerk waarin de “maasheggenheilige “uitgebeeld gaat worden.
-Piet brengt de vorderingen betreffende de website in beeld, die wegens omstandigheden wat vertraging heeft opgelopen. Daarnaast doet hij een oproep voor items op deze website en ook wordt besloten dat het ontwikkelen/abonnement wat mag kosten en Piet dit bij Sambeeks Heem kan declareren.
8 De volgende bijeenkomst wordt gepland op 16 november in het kloosterhuis, uitnodiging volgt.
9 Aangezien alles ter sprake is gekomen waren er geen items voor de rondvraag.
Stephan Moors, notulist
het bestuur van Sambeeks Heem
op 13 oktober 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Denen, Gerard Everink, René Klaassen , Monique Strik, Stephan Moors, Karin van den Hoven, Nico Goossens, Piet Koeken, Jan Hooiveld
Afwezig : Erik Huijbers,
1.
René opent de bijeenkomst en heet iedereen ( nog nooit waren we zo volledig ) van harte welkom.
2.
Notulen van voorgaande vergadering ( 14 sept ) worden besproken. Opmerking Gerard aangaande de financiele afwikkeling tijdens de torenfeesten; “ het was iets minder rommelig dan dat het verslag doet geloven”.
3. De ingekomen post wordt besproken: 1 waarderingssubsidie en 2 het hek om het grafkeldertje. Het antwoord van de gemeente volgt nog.
4. Gerard geeft uitleg over “incidentele subsidies”; eenmalige subsidie aan te vragen bij gemeenten voor het geven van een activiteit ( project ). Projectplan, begroting, financiën etc. moeten dan wel overlegd worden. Wat betreft de Rabobank clubkas campagne; om mee te kunnen stemmen is het lidmaatschap van de Rabobank vereist ( aanvragen bij de rabobank via site ) Zelfs als alleen wij onze voorkeursstemmen kunnen leveren betekent dit al een financiële bijdrage voor Sambeeks Heem.
5. “Vrienden van Sambeeks heem “, dit plan zou de komende maanden geconcretiseerd moeten gaan worden. Deze actie zouden we kunnen koppelen aan het st jansweekend ( wel oppassen dat dit niet verwarrend werkt voor de overige partners tijdens dit weekend ) Door bijv. inschrijfformulier met daarop ons bankrekening nummer, worden mensen dan donateur of begunstiger. We moeten nog kijken in welk jasje dit gegoten gaat worden. Natuurlijk is er voor de sponsor ook een leuke attentie in de vorm van een reproductie, setje kerstkaarten, of uitnodiging Sambeeks Heem avond, te houden in november 2017
6 Plannen voor komend seizoen.
We zijn er gezamenlijk over eens dat er in november 2017 een eerste Sambeeks Heem avond gehouden gaat worden die in de Elsenhof zal plaats vinden. Mogelijke datums zijn maandag 6 of maandag 13 november. Iedereen moet denken aan een eigen onderwerp voor het houden van een voordracht/lezing van ongeveer 5 tot 10 minuten. Voor een aantal mensen is het onderwerp al duidelijk.
Tijdens het St Jansweekend willen we een kleurboek uitgeven met daarin tekeningen van Sambekenaren . Door Sambeekse mensen hierin te betrekken krijg je een veel breder draagvlak, en prikkel je de nieuwsgierigheid bij het publiek. Mensen die een bijdrage zouden kunnen leveren zijn: Emiel van Stokkum, Ine Stiphout, Ad Toonen, Gert Jan Kuijpers ,Stephan Moors, en inzendingen van de Sambeekse kunstkring ( Harry Jacobs ) Daarnaast komt Gerard met een bestaande kleurplaat over het glas in lood raam van de kloosterkapel, en natuurlijk mag een tekening van Jos Kuijpers niet ontbreken.
7 Waar zijn we zelf mee bezig:
-Jan verteld over de club mensen die ( uit eerbetoon aan de overleden piloten ) gecrashte vliegtuigen in beeld gaat brengen.
-Nico praat ons bij over het kunstwerk waarin de “maasheggenheilige “uitgebeeld gaat worden.
-Piet brengt de vorderingen betreffende de website in beeld, die wegens omstandigheden wat vertraging heeft opgelopen. Daarnaast doet hij een oproep voor items op deze website en ook wordt besloten dat het ontwikkelen/abonnement wat mag kosten en Piet dit bij Sambeeks Heem kan declareren.
8 De volgende bijeenkomst wordt gepland op 16 november in het kloosterhuis, uitnodiging volgt.
9 Aangezien alles ter sprake is gekomen waren er geen items voor de rondvraag.
Stephan Moors, notulist
Sambeek, 13 oktober 2016
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de “ochtendvergadering” van Sambeeks Heem
op woensdag 19 oktober om 9.30 uur in het Kloosterhuis. ( ingang : deur bij de kapel)
Groeten en tot woensdag 19 oktober 2016,
Stephan Moors
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de “ochtendvergadering” van Sambeeks Heem
op woensdag 19 oktober om 9.30 uur in het Kloosterhuis. ( ingang : deur bij de kapel)
- opening/welkom door de voorzitter
- notulen vorige vergadering, opmerkingen en aanvullingen
- Ingekomen en uitgaande stukken.
- Gerard geeft toelichting over financiën. Incidentele subsidies, aan te vragen bij de gemeente voor bijvoorbeeld eenmalige projecten. Rabobank clubkas campagne voor seizoen 2017
- Rene geeft uitleg over –‘vrienden Sambeeks Heem ‘, stichting of donateurs?
Deze eerste aanzet koppelen aan St Jansweekend, er moet ook aan tegenprestatie gedacht worden als bijv. kerstkaarten etc. Sambeekse avond; invulling, lokatie , ieders inbreng.- naam Catharinahof/de Voordt
- Jan Hooiveld geeft uitleg over nieuw opgerichte club die neergestorte vliegtuigen onderzoekt in deze regio.
- Nico geeft uitleg over kunstwerk maasheggen.
- De website door Piet, Monique,Jan en Rene zal hoogst waarschijnlijk rond oktober klaar zijn.Wij moeten zelf denken aan invulling hiervan middels rubrieken die bijv. maandelijks aan de orde komen. Piet vertelt over de vorderingen aangaande de website.
- plannen komend jaar: st jansweekend, expositie.
- welke activiteiten ontplooien tijdens de kranswijding van 24 en 25 juni 2017 ? ( eventueel uitbreiden van plasmats, kleurboekje , zoek de 10 verschillen etc )
- organiseren van historische avond ( nov 2017 )
- het zorgen voor een blijvende goede financiële basis door middel van bijv; rabobankclubactie
- waar zijn we zelf mee bezig, en waar kunnen we ons mee bezig houden.
- plannen van volgende bijeenkomst.
- rondvraag.
Groeten en tot woensdag 19 oktober 2016,
Stephan Moors
Verslag van de vergadering van
het bestuur van Sambeeks Heem
op 14 september 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Denen, Gerard Everink, René Klaassen , Monique Strik, Stephan Moors, Karin van den Hoven, Nico Goossens
Afwezig : Jan Hooiveld, Erik Huijbers, Piet Koeken
Stephan Moors, notulist
het bestuur van Sambeeks Heem
op 14 september 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Denen, Gerard Everink, René Klaassen , Monique Strik, Stephan Moors, Karin van den Hoven, Nico Goossens
Afwezig : Jan Hooiveld, Erik Huijbers, Piet Koeken
- René opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom.
- Notulen van voorgaande vergadering ontbraken, maar ten aanzien van het St janskransweekend waren er verschillende mails door Rene en Stephan zodat eenieder wist wat hem/haar tijdens dat weekend te doen stond.
- Rene bedankt Mientje voor het idee van de placemats en evalueert deze succesvolle aktie. Op 18 en 19 juni zijn er 150 sets verkocht a €5,oo per set en daarna zijn er nog eens 100 bijgedrukt en inmiddels verspreid. In totaal zijn er zo’n 225 placematssets verkocht. Gert Jan Kuijpers maakte het ontwerp en Rene zorgde voor de inhoud, tekst, fotomatriaal etc. Er zijn nog ideeën genoeg om over enkele jaren met nieuwe sets te komen ( bedrijven, boerderijen, horeca etc ). Maar om dit voor het komende St Jans weekend al gestalte te geven vond men niet zo’n goed plan.
- Gerard doet verslag over de financiële situatie. Dankzij de sponsoring door : “de maas spreekt” en het “asielzoekerscentrum” ( totaal €525,00 ) en de opbrengst (winst ) van de placemats (zo’n €300,00 ) staan we er financieel rooskleurig voor ( €3100,00 ) Het overnemen van de kas van Sambeeks Heem en ook de geldzaken tijdens de St jansfeesten verliepen wat rommelig en niet alles was even secuur te traceren, aldus Gerard. Aangezien er nu wel duidelijkheid is en alles op papier staat wil hij in januari 2017 een financieel overzicht maken. Tevens zijn Monique en Karin benoemd om zitting te hebben in de kascontrolecommissie. Gerard zal tzt een afspraak maken met de kascontrolecommissie.
- Rene geeft uitleg over de waarderingssubsidie (en waarom ons verzoek afgewezen werd) Tijdens de St Jansfeesten is er een afspraak gemaakt met wethouder Willy Hendriks, dit gesprek heeft inmiddels plaats gevonden. Uit dit gesprek is gebleken dat, om in aanmerking te komen voor deze gemeentelijke subsidie, Sambeeks Heem op een gemeentelijke lijst met verenigingen /stichtingen moet staan. Rene heeft een schriftelijk verzoek ingediend om op die lijst te komen.
- Rene heeft tevens bij de gemeente gevraagd of er om het grafkeldertje een hek geplaatst kan worden zodat het voorlopig beschermd is tegen de bouwwerkzaamheden.
- Rene brengt de naamgeving ter sprake aangaande het grote nieuwbouwplan achter de kloostertuin. De Voordt ( doorwaadbare plaats ) zou een historisch verantwoorde benaming zijn. Mits er tzt ook nog ruimte is voor een Catharienalaan /Catharina hof , kan men zich hier wel in vinden.
- Jan Hooiveld heeft plaats genomen in een werkgroep die de neergestorte vliegtuigen in deze regio wil traceren. Men wil de lokatie’s vaststellen, opgravingen verrichten en eventueel een fietsroute door het land van Cuijk aanleggen.
- Nico geeft uitleg over de zoektocht naar een patroonheilige voor de maasheggen. Een aantal mensen olv Ruth Bakkenes hebben het plan opgevat om een kapel/monument te realiseren met daarin een kunstwerk van een Groeningse kunstenaar voorstellende de patroonheilige van de maasheggen. Dit ( mobiel ) object zou opgesteld kunnen worden in de dorpen tussen Maashees en St Agatha . Beschermheiligen als de Ierse St Patrick, de Tsjech Nepomuk maar ook de Vortumse St Cornelius passeerden de revue.
- Plannen voor komend seizoen. Piet is momenteel druk bezig met de website. Er is ook gedacht aan een webshop met daarin Sambeekse artikelen die ook tijdens de St Jansfeesten verkocht worden. Als mensen zo’n artikel willen bestellen dan gaat dit via Piet naar Gerard ( betaling ) en zal uiteindelijk Karin de distributievoor haar rekening nemen. Karin zal daarvoor de dozen met artikelen in haar beheer nemen. Verder wordt iedereen gevraagd om mee te denken over de invulling van de website. In de eerste instantie zal de site gevuld worden met oa de verhalen die Rene voor “Rond de toren” schrijft, en andere items uit het Duvelsklokske.
- Mientje maakt de aanwezigen erop attent dat oud foto materiaal/ bidprentjes etc vooral komen van oudere mensen die vaak niet in het bezit zijn van een computer. De vraag is dan ook om in “Rond te toren “ een oproep te doen aan Sambeekse mensen, dat als zij oud materiaal hebben, Sambeeks Heem hierin geïnteresseerd is. Op deze manier zijn wij ook bekend met archiefmateriaal uit de nalatenschap van An Sieben ( Wilma Thijssen ) en van Lena Hearkens ( peter van Mierlo )
- Rene vraagt de aanwezigen om na te denken over de invulling van het St Jansweekend op 24 en 25 juni 2017. Een leuk item, eventueel gekoppeld aan een kleine tentoonstelling, en/of een nieuw artikel om te verkopen. Er worden kerstkaarten ( Sambeekse kerststal ), verjaardagskalender,hobbymarkt en een kleurboekje met daarin Sambeekse taferelen ter sprake gebracht.
- De aanwezigen worden uitgenodigd om eens na te denken over een Sambeekse Heem avond ( te organiseren in november 2017) . Rene heeft ons al vaak geattendeerd op de Milsbeekse avond. Een informatieve Sambeeks Heem avond waarbij eenieder van ons een bijdrage levert in de vorm van een kleine lezing ( 5 tot 10 minuten ) over een onderwerp wat ons bezig houdt. Daarnaast foto en filmmateriaal en eventueel muziek. Alles bij elkaar mag het zo’n twee uur duren.De lokatie zou kunnen zijn de Elsenhof maar ook het kloosterhuis komt ter sprake. Hieraan zou een Aktie voor “vrienden van Sambeeks Heem “ kunnen worden gekoppeld. De vrienden zouden dan voor een bijdrage ( contributie ) van bijv. €10,00 per jaar vrij entree hebben. Karin oppert het idee om tijdens deze avond een soort van pubkwis te houden, een leuk idee!
- Nico vraagt of er ook budget is om wat mee te doen? Is er naast een financiële basis ook budget ( werkgeld ) om het een en ander te organiseren? Welke van onze activiteiten kosten geld ( website ) en wat mag geld kosten? Waar bestaan onze inkomsten uit ? Momenteel; verkochte artikelen, sponsoring en reserves sponsoring. In de toekomst misschien ook; waarderingssubsidie, vrienden van Sambeeks Heem en sponsoring door plaatselijke bedrijven.
- Waar zijn we mee bezig en waar kunnen we ons mee bezig houden:
- Monique met genealogie, maar ook het ontstaan van de Rock en Roll woningen komen ter sprake.
- Gerard met bidprentjes, grafplaatsen ( in de tuin kloosterhuis) en daardoor ook misschien leuke onderwerpen voor op de website of voor de Sambeeks avond.
- Karin wil eventueel de bidprentjes centraal bewaren maar daarover worden nog geen afspraken gemaakt.
- Stephan maakt met Monique een afspraak bij Peter van Mierlo. Een artikel over het huis van de fam. Hearkens ( grotestraat ) moet daarop volgen. Daarnaast zou ook zo’n artikel gemaakt kunnen worden over het huis van An Sieben ( inmiddels gerenoveerd) samen met Erik en bijvoorbeeld `de Gouden Leeuw´, samen met Mientje. Op deze manier ontstaat er een soort serie.
- Mientje verzamelt krantenknipsels over Sambeek
- Nico houdt zich bezig met de ontstaansgeschiedenis van Sambeek maar dan vooral wat betreft de ligging-natuur en oorsprong.
- De volgende bijeenkomst wordt gepland op 19 oktober in het kloosterhuis.
- Tijdens de rondvraag wordt voorgesteld om de bijeenkomsten thuis bij de leden te houden. Aangezien het in de meeste gevallen om zo´n 7 aanwezigen gaat is dit thuis goed te doen. Het bespaart geld en het biedt tevens de gelegenheid om ( bij wijze van spreken ) eens in elkaars keuken te kijken. Overigens hebben we ons ook heel welkom gevoeld in de sfeervolle bibliotheek van het kloosterhuis.
Stephan Moors, notulist
Sambeek, 12 september 2016
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de “ochtendvergadering” van Sambeeks Heem op woensdag 14 september om 9.30 uur in het Kloosterhuis. ( ingang : deur bij de kapel)
Tijdens deze bijeenkomst zal er een uitgebreide evaluatie plaats vinden aangaande de succesvol verlopen placemats actie, de kleine tentoonstelling en activiteiten op 18 en 19 juni. Ook komen de planning en visie omtrent de nieuwe activiteiten van het aankomende seizoen aan bod.
1 opening/welkom door de voorzitter
2 notulen vorige vergadering, opmerkingen en aanvullingen
3 evaluatie placemats actie en activiteiten betreffende de 18e en 19e juni.
4 Gerard geeft toelichting over financiën aangaande de placemats, en de benoeming van een kascontrole commissie ( 2 leden ) komt aan de orde.
5 Rene geeft uitleg over - waarderingssubsidie ( bezoek Willy Hendriks )
-grafkeldertje Catharinaklooster
-naam Catharinahof/de Voordt
-uitleg over nieuw opgerichte club die neergestorte vliegtuigen onderzoekt
in deze regio, Jan Hooiveld zit inmiddels in deze club.
-maasheggenvlechters /IVN, willen een kunstwerk tot stand brengen
Nico Goossens geeft hierover uitleg.
6 plannen komend jaar:
-de website door Piet, Monique,Jan en Rene zal hoogst waarschijnlijk rond oktober klaar zijn.
Wij moeten zelf denken aan invulling hiervan middels rubrieken die bijv. maandelijks aan de
orde komen.
- welke activiteiten ontplooien tijdens de kranswijding van 24 en 25 juni 2017 ?
( eventueel uitbreiden van plasmats, kleurboekje etc )
- organiseren van historische avond ( nov 2017 )
- het zorgen voor een blijvende goede financiële basis door middel van bijv. “vrienden van
Sambeeks Heem”, hoe en wanneer introduceer je zo’n actie?
7 waar zijn we zelf mee bezig, en waar kunnen we ons mee bezig houden.
8 plannen van volgende bijeenkomst.
9 rondvraag
Groeten en tot woensdag 14 september,
Stephan Moors
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de “ochtendvergadering” van Sambeeks Heem op woensdag 14 september om 9.30 uur in het Kloosterhuis. ( ingang : deur bij de kapel)
Tijdens deze bijeenkomst zal er een uitgebreide evaluatie plaats vinden aangaande de succesvol verlopen placemats actie, de kleine tentoonstelling en activiteiten op 18 en 19 juni. Ook komen de planning en visie omtrent de nieuwe activiteiten van het aankomende seizoen aan bod.
1 opening/welkom door de voorzitter
2 notulen vorige vergadering, opmerkingen en aanvullingen
3 evaluatie placemats actie en activiteiten betreffende de 18e en 19e juni.
4 Gerard geeft toelichting over financiën aangaande de placemats, en de benoeming van een kascontrole commissie ( 2 leden ) komt aan de orde.
5 Rene geeft uitleg over - waarderingssubsidie ( bezoek Willy Hendriks )
-grafkeldertje Catharinaklooster
-naam Catharinahof/de Voordt
-uitleg over nieuw opgerichte club die neergestorte vliegtuigen onderzoekt
in deze regio, Jan Hooiveld zit inmiddels in deze club.
-maasheggenvlechters /IVN, willen een kunstwerk tot stand brengen
Nico Goossens geeft hierover uitleg.
6 plannen komend jaar:
-de website door Piet, Monique,Jan en Rene zal hoogst waarschijnlijk rond oktober klaar zijn.
Wij moeten zelf denken aan invulling hiervan middels rubrieken die bijv. maandelijks aan de
orde komen.
- welke activiteiten ontplooien tijdens de kranswijding van 24 en 25 juni 2017 ?
( eventueel uitbreiden van plasmats, kleurboekje etc )
- organiseren van historische avond ( nov 2017 )
- het zorgen voor een blijvende goede financiële basis door middel van bijv. “vrienden van
Sambeeks Heem”, hoe en wanneer introduceer je zo’n actie?
7 waar zijn we zelf mee bezig, en waar kunnen we ons mee bezig houden.
8 plannen van volgende bijeenkomst.
9 rondvraag
Groeten en tot woensdag 14 september,
Stephan Moors
Sambeek, 2 juni 2016
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de “ochtendvergadering” van Sambeeks Heem op woensdag 8 juni om 9.30 uur bij Monique Strik, torenstraat 9
1 Opening/welkom door de voorzitter
2 Notulen vorige vergadering, opmerkingen en aanvullingen
3 Rene, geeft toelichting over financiën. Onder andere de schenking van Centrum Sambeek
( Chris Heesemans ) en die van “de maas spreekt “ ( Jacq Linders ) voor het realiseren van de
Placemats zal toegelicht worden.
4 Plannen komend seizoen: dit agendapunt staat in het teken van het aankomende St Jansweekend.
-Onder de toren moet ( naast mensen van het st jansweekend ) ook door leden van Sambeeks -
Heem bemand worden. Bekijk onderstaand schema eens,en bedenk welke tijd je beschikbaar
bent.
Zaterdag 18 juni zondag 19 juni
Opbouwen tentoonstelling10.00 uur
14.00 uur tot 17. 00 uur 11.00 uur tot 14.00 uur
19.15 uur tot 21.30 uur 14.00 uur tot 17.00 uur
-prijzen voor het lopen van de routes.
-publiciteit aangaande de placemats
-jaarkalender met activiteiten Sambeeks Heem
5 Rondvraag
6 Planning volgende bijeenkomst
Groeten en tot woensdag 8 juni,
Stephan Moors
Verslag van de vergadering van
het bestuur van Sambeeks Heem
op 20 april 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Denen-Kuijpers, Gerard Everink, René Klaassen, Piet Koeken , Monique Strik-Brakels, Stephan Moors
Afwezig : Karin van den Hoven, Jan Hooiveld, Erik Huijbers, Nico Goossens
1.
René opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom.
2.
Er zijn geen op en aanmerkingen ten aanzien van het verslag van de vorige vergadering. Er word nog wel gediscussieerd over het theekoepeltje op de hoek zandsteeg, hoogeindesweg.
3.
Iedereen heeft een brief met daarop een inschrijving van de KvK ontvangen.
4.
Nu we opnieuw staan ingeschreven bij de KvK kan Gerard het een en ander regelen bij de Rabobank. Niet alleen de penningmeester maar ook de secretaris krijgt de pincode.
5.
Plannen komend jaar:
-Er is een werkgroepje gevormd ( Jan, Rene en Monique ) die samen met Piet de website ontwikkelen. Piet doet verslag over hun eerste bijeenkomst. ( sierletters en lay out zijn prima maar de tekst moet beter leesbaar worden. De achtergrond blijft staan maar daarover een diabalk die steeds wisselt. Als je ergens met de muis op gaat staan verandert de kleur. Het raamwerk zal klaar zijn rond de torenfeesten maar de definitieve nieuw versie zal pas in september te bewonderen zijn.
- Rene benoemt de thema’s van de place mats met de desbetreffende 6 tot 10 items. Voor school en religie waren genoeg items te vinden. Middenstand : Monique en Stephan doen kort verslag van hun bezoekjes aan: De Vlam en Kusters. Mientje heeft veel foto materiaal verzamelt over: Jan Denen, slagerij Wienen, pand Henk van Raaij. Rene heeft ook nog het een en ander. Informatie over winkel Karel vd Brand komt nog. Er ontstaat een discussie over het benoemen en memoreren van afgebroken winkelpanden. De route zou lopen langs bestaande gebouwen. Er word afgezien van het onderwerp boerenleven en gekozen voor een vierde place mat met daarop een algemeen beeld van de monumentjes in Sambeek zoals het postkantoor, oorlogsmonumentje etc .
Rene gaat hiermee verder en wil begin mei alle door ons verzamelde informatie binnen hebben.
Wat verder ter tafel kwam:
-Bemensing zaterdag 18 en zondag 19 juni onder de toren
Mientje en Rene kunnen beidde dagen, Jan Hooiveld, Karin Bloemen, Gerard en Monique kunnen dagdelen. Dit wordt de volgende bijeenkomst in een schema verwerkt.
6 .
De volgende vergadering wordt gepland op woensdag 8 juni om 09.30 bij Monique Strik torenstraat 9 Uitnodiging volgt.
7.
Rondvraag. Zowel Mientje als Gerard hebben interessant foto materiaal meegebracht.
Rene dankt iedereen voor zijn inbreng en aanwezigheid.
Stephan Moors, notulist
Ps.
Afgelopen donderdag kwam er een antwoord op onze subsidie aanvraag. Deze is helaas afgewezen op grond van artikel 9.1.b In de bijlage vinden jullie de brief van de gemeente
het bestuur van Sambeeks Heem
op 20 april 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Denen-Kuijpers, Gerard Everink, René Klaassen, Piet Koeken , Monique Strik-Brakels, Stephan Moors
Afwezig : Karin van den Hoven, Jan Hooiveld, Erik Huijbers, Nico Goossens
1.
René opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom.
2.
Er zijn geen op en aanmerkingen ten aanzien van het verslag van de vorige vergadering. Er word nog wel gediscussieerd over het theekoepeltje op de hoek zandsteeg, hoogeindesweg.
3.
Iedereen heeft een brief met daarop een inschrijving van de KvK ontvangen.
4.
Nu we opnieuw staan ingeschreven bij de KvK kan Gerard het een en ander regelen bij de Rabobank. Niet alleen de penningmeester maar ook de secretaris krijgt de pincode.
5.
Plannen komend jaar:
-Er is een werkgroepje gevormd ( Jan, Rene en Monique ) die samen met Piet de website ontwikkelen. Piet doet verslag over hun eerste bijeenkomst. ( sierletters en lay out zijn prima maar de tekst moet beter leesbaar worden. De achtergrond blijft staan maar daarover een diabalk die steeds wisselt. Als je ergens met de muis op gaat staan verandert de kleur. Het raamwerk zal klaar zijn rond de torenfeesten maar de definitieve nieuw versie zal pas in september te bewonderen zijn.
- Rene benoemt de thema’s van de place mats met de desbetreffende 6 tot 10 items. Voor school en religie waren genoeg items te vinden. Middenstand : Monique en Stephan doen kort verslag van hun bezoekjes aan: De Vlam en Kusters. Mientje heeft veel foto materiaal verzamelt over: Jan Denen, slagerij Wienen, pand Henk van Raaij. Rene heeft ook nog het een en ander. Informatie over winkel Karel vd Brand komt nog. Er ontstaat een discussie over het benoemen en memoreren van afgebroken winkelpanden. De route zou lopen langs bestaande gebouwen. Er word afgezien van het onderwerp boerenleven en gekozen voor een vierde place mat met daarop een algemeen beeld van de monumentjes in Sambeek zoals het postkantoor, oorlogsmonumentje etc .
Rene gaat hiermee verder en wil begin mei alle door ons verzamelde informatie binnen hebben.
Wat verder ter tafel kwam:
-Bemensing zaterdag 18 en zondag 19 juni onder de toren
Mientje en Rene kunnen beidde dagen, Jan Hooiveld, Karin Bloemen, Gerard en Monique kunnen dagdelen. Dit wordt de volgende bijeenkomst in een schema verwerkt.
6 .
De volgende vergadering wordt gepland op woensdag 8 juni om 09.30 bij Monique Strik torenstraat 9 Uitnodiging volgt.
7.
Rondvraag. Zowel Mientje als Gerard hebben interessant foto materiaal meegebracht.
Rene dankt iedereen voor zijn inbreng en aanwezigheid.
Stephan Moors, notulist
Ps.
Afgelopen donderdag kwam er een antwoord op onze subsidie aanvraag. Deze is helaas afgewezen op grond van artikel 9.1.b In de bijlage vinden jullie de brief van de gemeente
Sambeek, 13 april 2016
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de “ochtendvergadering” van Sambeeks Heem op woensdag 20 april om 9.30 uur in het Kloosterhuis. ( ingang : deur bij de kapel)
1 Opening/welkom door de voorzitter
2 Notulen vorige vergadering, opmerkingen en aanvullingen
3 Kamer van Koophandel. Inmiddels hebben ( naast Erik en Rene ) ook 7 andere bestuursleden de inschrijving/registratie van de Kamer van Koophandel ontvangen. ( KvK-nummer 41082330) We missen nog de inschrijving van Nico die inmiddels, voorlopig in Heijen woont.
4 Penningmeester Gerard, geeft toelichting over financiën en nieuw bankpasje.
-subsidie aanvraag gemeente,
- Nico geeft uitleg over mogelijkheid tot kostenaftrek bij Rabobank
5 Plannen komend seizoen:
-Piet geeft een kort verslag over de bijeenkomst gehouden op 30 maart waarbij Jan, Monique en
Rene aanwezig waren. De vorderingen/ideeën omtrent de website komen ter sprake.
-De 4 placemats waar Rene mee bezig is. Er is materiaal genoeg 3 placemats ( religie / school /
middenstand ) voor de 4e is Rene nog zoekende. Hebben we genoeg informatie over het
boerenleven, zo niet kunnen we er op korte termijn aankomen. Eventueel een 4e placemat met
daarop de monumenten van Sambeek ( lindeboom, oorlogsmonumentje etc )
-Verslag over de bezoekjes die we hebben afgelegd bij de Sambeekse middenstand.
- Placemats moeten eind mei naar drukker zodat ze er in juni tijdig zijn.
-St Janskranswijding za 18 en zo 19 juni. De daaraan gekoppelde puzzeltocht, en de bemensing
stand onder de toren. Eventueel een rooster maken ( twee personen) voor de openingstijden van
de toren dat weekend. Zaterdag 14.00 -17.00 19.15 -21.30 . zondag 11.00 -17.00
-Eventueel een kleine expositie met de informatie die we hebben vergaard over de Sambeekse
middenstand.
-Toegankelijkheid van gebouwen tijdens de puzzeltocht ( bijv. kapel: Centrum Sambeek )
-Waar zijn we zelf mee bezig, en waar kunnen we ons mee bezig houden.
6 Rondvraag
7 Planning volgende bijeenkomst
Groeten en tot woensdag 20 april,
Stephan Moors
Verslag van de vergadering van
het bestuur van Sambeeks Heem
op 23 maart 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Deenen-Kuijpers, Gerard Everink, Jan Hooiveld, René Klaassen, Piet Koeken en Monique Strik-Brakels, Stephan Moors
Afwezig : Karin van den Hoven, Nico Goossens, Erik Huijbers
1.
René opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom.
2.
Er zijn geen op/aanmerkingen ten aanzien van het verslag van de vorige vergadering.
3.
Afgezien van Karin en Nico heeft nu iedereen de kopie van zijn/haar paspoort ingeleverd en worden de handtekeningen tbv de Kamer van Koophandel gezet.
4.
Gerard geeft enige toelichting over de financiën. Pas als we opnieuw staan ingeschreven bij de KvK kan Gerard het een en ander regelen bij de Rabobank. Niet alleen de penningmeester maar ook de secretaris krijgt de pincode van het nieuwe bankpasje.
De door Gerard aangevraagde gemeente subsidie en de daarbij behorende motivatie van Rene worden besproken en vind u als bijlage bij dit verslag.
Er wordt gezocht naar financiële middelen voor Sambeeks Heem:
-Jan wijst op prins Bernard cultuurfonds ( Samen Sterk )
-er is een batig saldo overgehouden bij project ; “de maas spreekt” ( Jacq Linders )
-vrienden worden van Sambeeks Heem voor bijv. €10,00 per jaar zoals in Milsbeek
-het organiseren van een jaarlijkse clubavond met informatie, rariteiten/oude films, lezingen, voordrachten en videos, etc voor clubleden.
5.
Plannen komend jaar:
-Er wordt een werkgroepje gevormd ( Jan, Rene en Monique ) om samen met Piet de website te ontwikkelen en te beheren. Er wordt een afspraak gemaakt om op wo 30 maart samen te komen bij Piet.
Piet vraagt eenieder om invulling te geven aan de website. Iedereen zou iets kunnen schrijven over zijn aandachtsveld, bijv Monique over stamboomonderzoek, schoolfoto’s, bidprentjes, een Sambeeks gebouw in de spotlight, interview met bijv de laatste zuster redemptoristin zuster Ceacilia.
-Mientje en Rene vertellen over de placemats die mede door GertJan Kuijpers ontwikkelt gaan worden. Thema: “de geschiedenis ligt onder uw bord”.Een 4 tal placemats A3 formaat met daarop de onderwerpen: boerenleven, religie, onderwijs en middenstand. Wat betreft de 3 eerstgenoemde items hebben Rene en Mientje al veel informatie en illustraties voorhanden, de middenstand moet nog ingevuld worden.
Mientje; Sieben fietsen – Jan Denen winkel grotestraat – Wintels van Rengs – Zeegers-
Stephan; winkel van de Brand – verfwinkel Gerrit Kusters
Rene en Monique; de Vlam – Kateman – Cis – Schopping/ Roeffen
Een mooie oude foto van het winkelpand, en informatie over het ontstaan, periode, hetgeen er verkocht werd etc wordt gebruikt op de 4e placemat. Er wordt gedacht aan een 70 tot 100 sets van vier placemats voor de kostprijs van €2,80 / 3,00 en de verkoopprijs van €5,00.
Wat verder ter tafel kwam:
-Wilma Thijssen heeft dozen met mogelijk interessante informatie van haar overleden tante An Sieben gekregen, ze nodigt ons uit om te komen kijken.
-Robbert Mekking heeft aan Rene gevraagd om een naam voor z’n nieuw te bouwen huis.
-Stephan vraagt zich af of een eerste steen uit het St Anthonius huis, de plaquette /beeldhouwwerk uit de Elsenhof en meer van dit soort objecten in de binnenkant van de kerktoren gemetseld zouden kunnen worden.
-John Hendriks van Groenz wil een oud theekoepeltje/jachthuisje wat ooit eigendom was van Witsiers herbouwen op zijn eigen terrein. Daar is het nu ook opgeslagen.
-Zowel Monique als Stephan hebben bij Peter van Mierlo geïnformeerd over het maken van interieurfoto’s van de boederij van Piet Hearkens, deze boerderij zal na het verkrijgen van de vergunningen gesloopt gaan worden. Van de buitenkant zijn goede foto’s te maken en Peter wil best het een en ander toelichten voor een mooi verhaal.
- Gerard laat een verzameling bidprentjes gekregen van Gerda Jans Hendriks rond gaan en Jan zal helpen bij het inscannen .
6 .
De volgende vergadering wordt gepland op woensdag 20 april om 09.30 in het kloosterhuis. Uitnodiging volgt.
7.
Tijdens de rondvraag maakt Gerard ons attent op oude muurschilderingen gevonden in de kloosterkapel. Mientje heeft mooie albums met foto materiaal.
Rene dankt iedereen voor zijn aanwezigheid en inbreng.
Stephan Moors, notulist
het bestuur van Sambeeks Heem
op 23 maart 2016 om 09.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Deenen-Kuijpers, Gerard Everink, Jan Hooiveld, René Klaassen, Piet Koeken en Monique Strik-Brakels, Stephan Moors
Afwezig : Karin van den Hoven, Nico Goossens, Erik Huijbers
1.
René opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom.
2.
Er zijn geen op/aanmerkingen ten aanzien van het verslag van de vorige vergadering.
3.
Afgezien van Karin en Nico heeft nu iedereen de kopie van zijn/haar paspoort ingeleverd en worden de handtekeningen tbv de Kamer van Koophandel gezet.
4.
Gerard geeft enige toelichting over de financiën. Pas als we opnieuw staan ingeschreven bij de KvK kan Gerard het een en ander regelen bij de Rabobank. Niet alleen de penningmeester maar ook de secretaris krijgt de pincode van het nieuwe bankpasje.
De door Gerard aangevraagde gemeente subsidie en de daarbij behorende motivatie van Rene worden besproken en vind u als bijlage bij dit verslag.
Er wordt gezocht naar financiële middelen voor Sambeeks Heem:
-Jan wijst op prins Bernard cultuurfonds ( Samen Sterk )
-er is een batig saldo overgehouden bij project ; “de maas spreekt” ( Jacq Linders )
-vrienden worden van Sambeeks Heem voor bijv. €10,00 per jaar zoals in Milsbeek
-het organiseren van een jaarlijkse clubavond met informatie, rariteiten/oude films, lezingen, voordrachten en videos, etc voor clubleden.
5.
Plannen komend jaar:
-Er wordt een werkgroepje gevormd ( Jan, Rene en Monique ) om samen met Piet de website te ontwikkelen en te beheren. Er wordt een afspraak gemaakt om op wo 30 maart samen te komen bij Piet.
Piet vraagt eenieder om invulling te geven aan de website. Iedereen zou iets kunnen schrijven over zijn aandachtsveld, bijv Monique over stamboomonderzoek, schoolfoto’s, bidprentjes, een Sambeeks gebouw in de spotlight, interview met bijv de laatste zuster redemptoristin zuster Ceacilia.
-Mientje en Rene vertellen over de placemats die mede door GertJan Kuijpers ontwikkelt gaan worden. Thema: “de geschiedenis ligt onder uw bord”.Een 4 tal placemats A3 formaat met daarop de onderwerpen: boerenleven, religie, onderwijs en middenstand. Wat betreft de 3 eerstgenoemde items hebben Rene en Mientje al veel informatie en illustraties voorhanden, de middenstand moet nog ingevuld worden.
Mientje; Sieben fietsen – Jan Denen winkel grotestraat – Wintels van Rengs – Zeegers-
Stephan; winkel van de Brand – verfwinkel Gerrit Kusters
Rene en Monique; de Vlam – Kateman – Cis – Schopping/ Roeffen
Een mooie oude foto van het winkelpand, en informatie over het ontstaan, periode, hetgeen er verkocht werd etc wordt gebruikt op de 4e placemat. Er wordt gedacht aan een 70 tot 100 sets van vier placemats voor de kostprijs van €2,80 / 3,00 en de verkoopprijs van €5,00.
Wat verder ter tafel kwam:
-Wilma Thijssen heeft dozen met mogelijk interessante informatie van haar overleden tante An Sieben gekregen, ze nodigt ons uit om te komen kijken.
-Robbert Mekking heeft aan Rene gevraagd om een naam voor z’n nieuw te bouwen huis.
-Stephan vraagt zich af of een eerste steen uit het St Anthonius huis, de plaquette /beeldhouwwerk uit de Elsenhof en meer van dit soort objecten in de binnenkant van de kerktoren gemetseld zouden kunnen worden.
-John Hendriks van Groenz wil een oud theekoepeltje/jachthuisje wat ooit eigendom was van Witsiers herbouwen op zijn eigen terrein. Daar is het nu ook opgeslagen.
-Zowel Monique als Stephan hebben bij Peter van Mierlo geïnformeerd over het maken van interieurfoto’s van de boederij van Piet Hearkens, deze boerderij zal na het verkrijgen van de vergunningen gesloopt gaan worden. Van de buitenkant zijn goede foto’s te maken en Peter wil best het een en ander toelichten voor een mooi verhaal.
- Gerard laat een verzameling bidprentjes gekregen van Gerda Jans Hendriks rond gaan en Jan zal helpen bij het inscannen .
6 .
De volgende vergadering wordt gepland op woensdag 20 april om 09.30 in het kloosterhuis. Uitnodiging volgt.
7.
Tijdens de rondvraag maakt Gerard ons attent op oude muurschilderingen gevonden in de kloosterkapel. Mientje heeft mooie albums met foto materiaal.
Rene dankt iedereen voor zijn aanwezigheid en inbreng.
Stephan Moors, notulist
Sambeek, 15 maart 2016
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de “ochtendvergadering” van Sambeeks Heem op woensdag 23 maart om 9.30 uur in het Kloosterhuis. ( ingang : deur bij de kapel)
Na de eerste twee bijeenkomsten ( waar we oa kennis hebben gemaakt met elkaar) is al het een en ander in gang gezet. Bestuursfuncties zijn verdeeld, zaken omtrent de kamer van koophandel kunnen worden afgehandeld en er is een subsidie aanvraag naar de gemeente gegaan. Daarnaast hebben we ook nagedacht over “onze eigen rol en interesses” aangaande Sambeeks Heem. Belangrijk is de uitwerking van onze activiteiten voor 18 en 19 juni tijdens de St Jans kransviering.
1 opening/welkom door de voorzitter
2 notulen vorige vergadering, opmerkingen en aanvullingen
3 afhandelen van gegevens voor kamer van koophandel, oa de gekopieerde paspoorten en het zetten van handtekeningen nodig voor de inschrijving.
4 penningmeester geeft toelichting over financiën en nieuw bankpasje.
5 plannen komend jaar:
-website door Piet Koeken, een 3tal mensen zijn nodig om mee te werken aan vormgeving en
inrichting van website.
-het ontwikkelen van 4 placemats door Mientje Denen en Gert Jan Kuijpers ten behoeve van de
St Janskranswijding 18 en 19 juni. De daaraan gekoppelde puzzeltocht, en de bemensing van de
stand onder de toren.
-waar zijn we zelf mee bezig, en waar kunnen we ons mee bezig houden.
6 plannen van volgende bijeenkomst.
7 rondvraag
Groeten en tot woensdag 23 maart,
Stephan Moors
Beste leden van Sambeeks Heem,
Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de “ochtendvergadering” van Sambeeks Heem op woensdag 23 maart om 9.30 uur in het Kloosterhuis. ( ingang : deur bij de kapel)
Na de eerste twee bijeenkomsten ( waar we oa kennis hebben gemaakt met elkaar) is al het een en ander in gang gezet. Bestuursfuncties zijn verdeeld, zaken omtrent de kamer van koophandel kunnen worden afgehandeld en er is een subsidie aanvraag naar de gemeente gegaan. Daarnaast hebben we ook nagedacht over “onze eigen rol en interesses” aangaande Sambeeks Heem. Belangrijk is de uitwerking van onze activiteiten voor 18 en 19 juni tijdens de St Jans kransviering.
1 opening/welkom door de voorzitter
2 notulen vorige vergadering, opmerkingen en aanvullingen
3 afhandelen van gegevens voor kamer van koophandel, oa de gekopieerde paspoorten en het zetten van handtekeningen nodig voor de inschrijving.
4 penningmeester geeft toelichting over financiën en nieuw bankpasje.
5 plannen komend jaar:
-website door Piet Koeken, een 3tal mensen zijn nodig om mee te werken aan vormgeving en
inrichting van website.
-het ontwikkelen van 4 placemats door Mientje Denen en Gert Jan Kuijpers ten behoeve van de
St Janskranswijding 18 en 19 juni. De daaraan gekoppelde puzzeltocht, en de bemensing van de
stand onder de toren.
-waar zijn we zelf mee bezig, en waar kunnen we ons mee bezig houden.
6 plannen van volgende bijeenkomst.
7 rondvraag
Groeten en tot woensdag 23 maart,
Stephan Moors
Verslag van de vergadering van
het bestuur van Sambeeks Heem
op 24 februari 2016 om 19.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Deenen-Kuijpers, Gerard Everink, Nico Goossens, Jan Hooiveld, Erik Huijbers, René Klaassen, Piet Koeken en Monique Strik-Brakels.
Afwezig met bericht van verhindering: Karin van den Hoven-Bloemen en Stephan Moors
1.
René heet iedereen welkom.
2.
Er zijn geen op/aanmerkingen het verslag van de vorige vergadering.
3.
Gerard geeft aan dat we in Het Kloosterhuis kunnen blijven vergaderen. Kosten: 20 euro per vergadering (inclusief koffie en thee).
4.
Sambeeks Heem is nu met twee bestuursleden (Erik en René) ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Besloten wordt om alle tien bestuursleden in te schrijven, zodat de namen van het voltallige bestuur bekend zijn bij KvK. Eventuele wijzigingen in het dagelijks bestuur zijn zo gemakkelijk door te geven. Alle bestuursleden wordt daarom verzocht om een kopie van het paspoort, burgerservicenummer, voornamen en achternaam, geboortedatum en – plaats aan René door te geven of op de volgende vergaderen bij zich te hebben. Dan kan een en ander worden afgehandeld.
René is formeel nu nog penningmeester van Sambeeks Heem. Hij heeft overleg gehad met een medewerker van de Rabobank. Er is geld overgeboekt van de betaalrekening naar de spaarrekening van Sambeeks Heem. De nieuwe penningmeester krijgt een bankpas met pincode.
Nico zegt dat het volgens hem mogelijk moet zijn om door een vereniging van 'vrienden van Sambeeks Heem' op te richten en deze vereniging alle betalingen/ontvangsten te laten verrichten de vaste bankkosten (ongeveer 125 euro per jaar) voor Sambeeks Heem komen te vervallen. Hij zal dat nog eens navragen.
Gerard en René zullen zich buigen over een verzoek aan de gemeente Boxmeer om waarderingssubsidie voor Sambeeks Heem.
Erik verlaat de vergadering in verband met het overlijden van zijn zwager.
5.
Verdeling bestuursfuncties: de vergadering kiest Stephan tot secretaris, Gerard tot penningmeester en René tot voorzitter.
De andere leden vormen mede het bestuur van Sambeeks Heem, dat overigens geen contributiebetalende leden kent.
6.
Piet heeft inmiddels een 'proefwebsite' ontworpen. Hij wilgraag reacties van de andere bestuursleden daarop en stuurt via e-mail een linkje, zodat iedereen zijn commentaar kan leveren.
Voor wat betreft de vormgeving is mede van belang wat er straks allemaal op deze website komt te staan. Dat kan zijn: de Duvelsklökskes, klassefoto's, bidprentjes, geologie, verhalen over de geschiedenis van Sambeek, oproepen, enz. Volgende vergadering meer daarover.
Iedereen heeft even rondgekeken op wat er op websites staat van andere heemkundige verenigingen en welke activiteiten die ontplooien. Dat geeft al bepaalde ideeën.
Jan heeft belangstelling voor WO2, zo geeft hij aan en wil die ook verder onderzoeken voor wat betreft Sambeek.
7.
Idee van Mientje voor Sambeeks Heem om tijdens het Sint-Jansweekend naar buiten te treden: op placemats een of meerdere historische route door Sambeek laten drukken, zodat belangstellenden die tijdens dat weekend van 18 en juni kunnen lopen.
Motto: De geschiedenis ligt onder je bord.
Onderwerpen/thema's zouden kunnen zijn: religie, onderwijs, middenstand/bedrijfsleven, boerderijen, natuur.
Samenwerking daarvoor zoeken met de stichting '500 jaar Sambeekse toren' om dit initiatief verder uit te werken.
René dankt iedereen voor zijn/haar inbreng.
Nico (notulist in steekwoorden)
René (aanvullingen op die steekwoorden)
Volgende vergadering: woensdag 23 maart 2016 om 9.30 uur in Het Kloosterhuis (ingang beldeur bij de kapel).
het bestuur van Sambeeks Heem
op 24 februari 2016 om 19.30 uur in
Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Deenen-Kuijpers, Gerard Everink, Nico Goossens, Jan Hooiveld, Erik Huijbers, René Klaassen, Piet Koeken en Monique Strik-Brakels.
Afwezig met bericht van verhindering: Karin van den Hoven-Bloemen en Stephan Moors
1.
René heet iedereen welkom.
2.
Er zijn geen op/aanmerkingen het verslag van de vorige vergadering.
3.
Gerard geeft aan dat we in Het Kloosterhuis kunnen blijven vergaderen. Kosten: 20 euro per vergadering (inclusief koffie en thee).
4.
Sambeeks Heem is nu met twee bestuursleden (Erik en René) ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Besloten wordt om alle tien bestuursleden in te schrijven, zodat de namen van het voltallige bestuur bekend zijn bij KvK. Eventuele wijzigingen in het dagelijks bestuur zijn zo gemakkelijk door te geven. Alle bestuursleden wordt daarom verzocht om een kopie van het paspoort, burgerservicenummer, voornamen en achternaam, geboortedatum en – plaats aan René door te geven of op de volgende vergaderen bij zich te hebben. Dan kan een en ander worden afgehandeld.
René is formeel nu nog penningmeester van Sambeeks Heem. Hij heeft overleg gehad met een medewerker van de Rabobank. Er is geld overgeboekt van de betaalrekening naar de spaarrekening van Sambeeks Heem. De nieuwe penningmeester krijgt een bankpas met pincode.
Nico zegt dat het volgens hem mogelijk moet zijn om door een vereniging van 'vrienden van Sambeeks Heem' op te richten en deze vereniging alle betalingen/ontvangsten te laten verrichten de vaste bankkosten (ongeveer 125 euro per jaar) voor Sambeeks Heem komen te vervallen. Hij zal dat nog eens navragen.
Gerard en René zullen zich buigen over een verzoek aan de gemeente Boxmeer om waarderingssubsidie voor Sambeeks Heem.
Erik verlaat de vergadering in verband met het overlijden van zijn zwager.
5.
Verdeling bestuursfuncties: de vergadering kiest Stephan tot secretaris, Gerard tot penningmeester en René tot voorzitter.
De andere leden vormen mede het bestuur van Sambeeks Heem, dat overigens geen contributiebetalende leden kent.
6.
Piet heeft inmiddels een 'proefwebsite' ontworpen. Hij wilgraag reacties van de andere bestuursleden daarop en stuurt via e-mail een linkje, zodat iedereen zijn commentaar kan leveren.
Voor wat betreft de vormgeving is mede van belang wat er straks allemaal op deze website komt te staan. Dat kan zijn: de Duvelsklökskes, klassefoto's, bidprentjes, geologie, verhalen over de geschiedenis van Sambeek, oproepen, enz. Volgende vergadering meer daarover.
Iedereen heeft even rondgekeken op wat er op websites staat van andere heemkundige verenigingen en welke activiteiten die ontplooien. Dat geeft al bepaalde ideeën.
Jan heeft belangstelling voor WO2, zo geeft hij aan en wil die ook verder onderzoeken voor wat betreft Sambeek.
7.
Idee van Mientje voor Sambeeks Heem om tijdens het Sint-Jansweekend naar buiten te treden: op placemats een of meerdere historische route door Sambeek laten drukken, zodat belangstellenden die tijdens dat weekend van 18 en juni kunnen lopen.
Motto: De geschiedenis ligt onder je bord.
Onderwerpen/thema's zouden kunnen zijn: religie, onderwijs, middenstand/bedrijfsleven, boerderijen, natuur.
Samenwerking daarvoor zoeken met de stichting '500 jaar Sambeekse toren' om dit initiatief verder uit te werken.
René dankt iedereen voor zijn/haar inbreng.
Nico (notulist in steekwoorden)
René (aanvullingen op die steekwoorden)
Volgende vergadering: woensdag 23 maart 2016 om 9.30 uur in Het Kloosterhuis (ingang beldeur bij de kapel).
Sambeek, 17 februari 2016
Beste mensen,
Uitnodiging voor de vergadering van Sambeeks Heem op woensdag 24 februari om 19.30 uur in Het Kloosterhuis in Sambeek.
Aanbellen bij de kleine oranje poort op 71a (naam: Everink-Coenegracht). Gerard Everink brengt je dan naar de bibliotheek van Het Kloosterhuis,
waar we kunnen vergaderen.
GE: Ik denk dat het nu handiger is om aan de officiële voordeur (71) te komen (zij-ingang bij de kapel).
De afstanden zijn dan niet zo lang.
1. opening/verwelkoming
2. verslag van de vorige vergadering: opmerkingen + aanvullingen
3. vergaderen in Het Kloosterhuis: Gerard geeft een toelichting.
4. stand van zaken mbt inschrijving Kamer van Koophandel + rekeningen bij de Rabobank.
Ook: subsidieverzoek van de gemeente Boxmeer.
5. verdeling bestuursfuncties: voorzitter, secretaris en penningmeester.
6. wat willen we als Sambeeks Heem de komende tijd gaan doen, waar gaan we ons op richten? Wat heeft het zoekrondje op internet opgeleverd?
7. wat verder ter tafel komt/besproken moet worden.
Tot volgende week woensdag!
Met vriendelijke groeten,
René
Beste mensen,
Uitnodiging voor de vergadering van Sambeeks Heem op woensdag 24 februari om 19.30 uur in Het Kloosterhuis in Sambeek.
Aanbellen bij de kleine oranje poort op 71a (naam: Everink-Coenegracht). Gerard Everink brengt je dan naar de bibliotheek van Het Kloosterhuis,
waar we kunnen vergaderen.
GE: Ik denk dat het nu handiger is om aan de officiële voordeur (71) te komen (zij-ingang bij de kapel).
De afstanden zijn dan niet zo lang.
1. opening/verwelkoming
2. verslag van de vorige vergadering: opmerkingen + aanvullingen
3. vergaderen in Het Kloosterhuis: Gerard geeft een toelichting.
4. stand van zaken mbt inschrijving Kamer van Koophandel + rekeningen bij de Rabobank.
Ook: subsidieverzoek van de gemeente Boxmeer.
5. verdeling bestuursfuncties: voorzitter, secretaris en penningmeester.
6. wat willen we als Sambeeks Heem de komende tijd gaan doen, waar gaan we ons op richten? Wat heeft het zoekrondje op internet opgeleverd?
- opstarten van een website;
- een publieke activiteit voor heel Sambeek?
- verdere werkzaamheden (verzamelen, ordenen, scannen, onderzoeken, enz.) van eenieder
7. wat verder ter tafel komt/besproken moet worden.
Tot volgende week woensdag!
Met vriendelijke groeten,
René
Verslag van de vergadering van het nieuwe bestuur van Sambeeks Heem
op 27 januari 2016 om 9.30 uur in Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Deenen-Kuijpers, Gerard Everink, Jan Hooiveld, Karin van den HovenBloemen, René Klaassen, Piet Koeken, Stephan Moors en Monique Strik-Brakels.
Afwezig met bericht van verhindering: Erik Huijbers en Nico Goossens.
Welkom
René heet de nieuwe bestuursleden van harte welkom bij het nieuwe begin van Sambeeks Heem. Het aantal bestuursleden is groter dan ooit en de werkwijze en de te ontplooien activiteiten van Sambeeks Heem zullen gaan verschillen met die uit het verleden. René dankt Gerard voor de gastvrijheid van Het Kloosterhuis om voor deze bijeenkomst gebruik te mogen maken van de bibliotheek.
Terugblik
Een korte terugblik op ruim 30 jaar Sambeeks Heem. De stichting Sambeeks Heem is opgericht op 16 november 1983 bij notariële akte (een scan van deze akte krijgt ieder toegezonden) en telde toen zeven bestuursleden. Het doel van de stichting was/is: onderzoek doen naar de historie van Sambeek, vastleggen wat zich in Sambeek afspeelt, het in stand houden van het plaatselijk dialect en 'al het andere te doen wat hiertoe bijdraagt'. De eerste publicatie van Sambeeks Heem was een herdruk van het boekje 'Sambeek en zijn recht op zelfstandigheid' dat eind 1939 verscheen als protest tegen de toen dreigende opheffing van de gemeente Sambeek en samenvoeging met de gemeente Boxmeer. In de jaren daarna zijn 50 Duvelsklökskes verschenen (in totaal meer dan 700 pagina's). In de eerste nummers werd geprobeerd een verbinding tot stand te brengen tussen Sambekenaren die in de Boxmeerse nieuwbouwwijk Luneven waren gaan wonen en het dorp Sambeek. Daarna echter werden tal van historische onderwerpen beschreven uit de lange geschiedenis van Sambeek. In 2014 werd met de uitgave van de Duvelsklökskes gestopt. Behalve bij veel inwoners van Sambeek worden de Duvelsklökskes ook bewaard in de Brabant-Collectie van de Universiteit van Tilburg (de serie is daar nu compleet), het BHIC in Grave (waarschijnlijk nog niet geheel compleet) en de Koninklijke Bibliotheek (incompleet).
Jos Kuijpers
Eind mei 2015 is voorzitter Jos Kuijpers overleden. Door zijn jarenlang onderzoek van de historie van Sambeek was hij min of meer de lopende encyclopedie van het dorp én de vraagbaak voor velen over de geschiedenis van Sambeek. Na het overlijden van Jos waren er geen bestuursleden van Sambeeks Heem meer ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ook de betaal- en spaarrekening van Sambeeks Heem bij de Rabobank waren geblokkeerd. Inmiddels zijn weer bestuursleden van Sambeeks Heem ingeschreven bij de Kamer van Koophandel; ook kunnen er weer transacties worden verricht via de rekeningen bij de Rabobank.
Doorgaan
René vond dat hij het initiatief moest nemen voor een doorstart van Sambeeks Heem. Sambeeks heeft een geschiedenis van meer dan 1000 jaar en er valt nog heel veel te onderzoeken, te ordenen, te verzamelen en vast te leggen. Hij heeft een aantal mensen benaderd met de vraag of ze zouden willen toetreden tot het nieuwe Sambeeks Heem. Dat heeft geresulteerd in totaal tien bestuursleden, ieder met verschillende belangstellingen.
Voorstellen
Hoewel vrijwel iedereen elkaar kent, stellen de nieuwe bestuursleden zich vervolgens kort aan elkaar voor.
Financiën
Ondanks (of juist dankzij?) het feit dat betalingen sinds een half jaar zijn geblokkeerd, zit Sambeeks Heem gelukkig niet op zwart zaad. Toch is het goed na te denken over de financiële toekomst, aangezien er geen inkomsten (door de verkoop van Duvelsklökskes enz.) meer zijn. Gerard en René bekijken samen of het zinvol is subsidie bij de gemeente Boxmeer aan te vragen.
Activiteiten
Belangrijkste vraag waar we ons de komende tijd voor gesteld zien is: welke activiteiten gaan we gezamenlijk en individueel met Sambeeks Heem ontplooien? En wie gaat wat (samen) doen? We kunnen kijken naar wat andere heemkundige verenigingen/stichtingen doen (suggestie Piet: kijk op www.brabantsheem.nl of google op 'heemkunde', 'historie' + plaatsnaam o.i.d.). Tevens zeer geschikt om ideeën op te doen voor een eigen website). Piet heeft de domeinnaam www.sambeeksheem.nl al gereserveerd en zal vast een opzetje maken.
Als heemkundige stichting moeten we ook op een of andere manier naar buiten treden én ten dienste staan voor (oud-)Sambekenaren en anderen die vragen over de historie van Sambeek hebben. Gaan we de komende tijd over nadenken.
Dagelijks bestuur
Voor het kiezen van het dagelijksbestuur(voorzitter, secretaris, penningmeester) is deze eerste vergadering nog te vroeg. Misschien volgende keer?
De volgende vergadering is op
woensdag 24 februari om 19.30 uur in Het Kloosterhuis
(uitnodiging + agenda volgen nog).
René
PS Dit verslag is grotendeels op herinnering gemaakt. Als er wat ontbreekt/onjuist is, blijkt dat wel op de vergadering van 24-2.
op 27 januari 2016 om 9.30 uur in Het Kloosterhuis in Sambeek
Aanwezig: Mientje Deenen-Kuijpers, Gerard Everink, Jan Hooiveld, Karin van den HovenBloemen, René Klaassen, Piet Koeken, Stephan Moors en Monique Strik-Brakels.
Afwezig met bericht van verhindering: Erik Huijbers en Nico Goossens.
Welkom
René heet de nieuwe bestuursleden van harte welkom bij het nieuwe begin van Sambeeks Heem. Het aantal bestuursleden is groter dan ooit en de werkwijze en de te ontplooien activiteiten van Sambeeks Heem zullen gaan verschillen met die uit het verleden. René dankt Gerard voor de gastvrijheid van Het Kloosterhuis om voor deze bijeenkomst gebruik te mogen maken van de bibliotheek.
Terugblik
Een korte terugblik op ruim 30 jaar Sambeeks Heem. De stichting Sambeeks Heem is opgericht op 16 november 1983 bij notariële akte (een scan van deze akte krijgt ieder toegezonden) en telde toen zeven bestuursleden. Het doel van de stichting was/is: onderzoek doen naar de historie van Sambeek, vastleggen wat zich in Sambeek afspeelt, het in stand houden van het plaatselijk dialect en 'al het andere te doen wat hiertoe bijdraagt'. De eerste publicatie van Sambeeks Heem was een herdruk van het boekje 'Sambeek en zijn recht op zelfstandigheid' dat eind 1939 verscheen als protest tegen de toen dreigende opheffing van de gemeente Sambeek en samenvoeging met de gemeente Boxmeer. In de jaren daarna zijn 50 Duvelsklökskes verschenen (in totaal meer dan 700 pagina's). In de eerste nummers werd geprobeerd een verbinding tot stand te brengen tussen Sambekenaren die in de Boxmeerse nieuwbouwwijk Luneven waren gaan wonen en het dorp Sambeek. Daarna echter werden tal van historische onderwerpen beschreven uit de lange geschiedenis van Sambeek. In 2014 werd met de uitgave van de Duvelsklökskes gestopt. Behalve bij veel inwoners van Sambeek worden de Duvelsklökskes ook bewaard in de Brabant-Collectie van de Universiteit van Tilburg (de serie is daar nu compleet), het BHIC in Grave (waarschijnlijk nog niet geheel compleet) en de Koninklijke Bibliotheek (incompleet).
Jos Kuijpers
Eind mei 2015 is voorzitter Jos Kuijpers overleden. Door zijn jarenlang onderzoek van de historie van Sambeek was hij min of meer de lopende encyclopedie van het dorp én de vraagbaak voor velen over de geschiedenis van Sambeek. Na het overlijden van Jos waren er geen bestuursleden van Sambeeks Heem meer ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ook de betaal- en spaarrekening van Sambeeks Heem bij de Rabobank waren geblokkeerd. Inmiddels zijn weer bestuursleden van Sambeeks Heem ingeschreven bij de Kamer van Koophandel; ook kunnen er weer transacties worden verricht via de rekeningen bij de Rabobank.
Doorgaan
René vond dat hij het initiatief moest nemen voor een doorstart van Sambeeks Heem. Sambeeks heeft een geschiedenis van meer dan 1000 jaar en er valt nog heel veel te onderzoeken, te ordenen, te verzamelen en vast te leggen. Hij heeft een aantal mensen benaderd met de vraag of ze zouden willen toetreden tot het nieuwe Sambeeks Heem. Dat heeft geresulteerd in totaal tien bestuursleden, ieder met verschillende belangstellingen.
Voorstellen
Hoewel vrijwel iedereen elkaar kent, stellen de nieuwe bestuursleden zich vervolgens kort aan elkaar voor.
Financiën
Ondanks (of juist dankzij?) het feit dat betalingen sinds een half jaar zijn geblokkeerd, zit Sambeeks Heem gelukkig niet op zwart zaad. Toch is het goed na te denken over de financiële toekomst, aangezien er geen inkomsten (door de verkoop van Duvelsklökskes enz.) meer zijn. Gerard en René bekijken samen of het zinvol is subsidie bij de gemeente Boxmeer aan te vragen.
Activiteiten
Belangrijkste vraag waar we ons de komende tijd voor gesteld zien is: welke activiteiten gaan we gezamenlijk en individueel met Sambeeks Heem ontplooien? En wie gaat wat (samen) doen? We kunnen kijken naar wat andere heemkundige verenigingen/stichtingen doen (suggestie Piet: kijk op www.brabantsheem.nl of google op 'heemkunde', 'historie' + plaatsnaam o.i.d.). Tevens zeer geschikt om ideeën op te doen voor een eigen website). Piet heeft de domeinnaam www.sambeeksheem.nl al gereserveerd en zal vast een opzetje maken.
Als heemkundige stichting moeten we ook op een of andere manier naar buiten treden én ten dienste staan voor (oud-)Sambekenaren en anderen die vragen over de historie van Sambeek hebben. Gaan we de komende tijd over nadenken.
Dagelijks bestuur
Voor het kiezen van het dagelijksbestuur(voorzitter, secretaris, penningmeester) is deze eerste vergadering nog te vroeg. Misschien volgende keer?
De volgende vergadering is op
woensdag 24 februari om 19.30 uur in Het Kloosterhuis
(uitnodiging + agenda volgen nog).
René
PS Dit verslag is grotendeels op herinnering gemaakt. Als er wat ontbreekt/onjuist is, blijkt dat wel op de vergadering van 24-2.
Sambeek, 18 januari 2016
Beste mensen,
Uitnodiging voor de vergadering van Sambeeks Heem op woensdag 27 januari om 9.30 uur in Het Kloosterhuis in Sambeek.
Aanbellen bij de kleine rode/oranje poort op 71a (naam: Everink-Coenegracht).
Gerard Everink brengt je dan naar de bibliotheek van Het Kloosterhuis, waar we kunnen vergaderen.
Deze eerste bijeenkomst van het 'nieuwe' Sambeeks Heem zal vooral in het teken staan van kennismaken met elkaar. Ook wil ik graag nog wat andere zaken bespreken.
De voorlopige agenda ziet er als volgt uit (inderdaad voorlopig: iedereen kan inbrengen wat hem/haar belangrijk lijkt of waar hij /zij vragen over heeft).
1. opening/verwelkoming
2. korte terugblik op de ruim 30 voorbije jaren van Sambeeks Heem
3. voorstellen van de nieuwe bestuursleden
4. enkele juridische zaken
5. wat willen we de komende jaren gaan doen, waar gaan we ons op richten?
Zelf denk ik aan twee mogelijkheden: het opstarten van een website van Sambeeks Heem + een jaarlijkse activiteit voor heel Sambeek. Uiteraard zal ieder zich eerst moeten inwerken/vertrouwd maken met de historie van Sambeek. Waarschijnlijk gaat dat het beste 'al doende'. Echter zeker niet ineens te veel hooi op de vork nemen! Op zich is het niet erg als we daar bij deze eerste bijeenkomst nog niet helemaal uitkomen.
6. hoe houden we elkaar het beste op de hoogte van ieders werkzaamheden?
7. misschien komen we al toe aan het verdelen van de bestuursfuncties?
8. wat verder ter tafel komt/besproken moet worden.
Tot volgende week woensdag!
Met vriendelijke groeten,
René
PS
In mijn vorige mail met de namen enz. van de bestuursleden waren de e-mailadressen van Jan en Karin niet juist. Bijgevoegd een nieuwe versie waarin (hopelijk) alle gegevens wél kloppen.
Tevens treffen jullie (via WeTransfer) aan een kaart van Sambeek uit 1850 - oud genoeg om de situatie in het dorp uit de eeuwen daarvoor weer te geven en jong genoeg om het Sambeek anno 2016 er goed in terug te kennen.
Beste mensen,
Uitnodiging voor de vergadering van Sambeeks Heem op woensdag 27 januari om 9.30 uur in Het Kloosterhuis in Sambeek.
Aanbellen bij de kleine rode/oranje poort op 71a (naam: Everink-Coenegracht).
Gerard Everink brengt je dan naar de bibliotheek van Het Kloosterhuis, waar we kunnen vergaderen.
Deze eerste bijeenkomst van het 'nieuwe' Sambeeks Heem zal vooral in het teken staan van kennismaken met elkaar. Ook wil ik graag nog wat andere zaken bespreken.
De voorlopige agenda ziet er als volgt uit (inderdaad voorlopig: iedereen kan inbrengen wat hem/haar belangrijk lijkt of waar hij /zij vragen over heeft).
1. opening/verwelkoming
2. korte terugblik op de ruim 30 voorbije jaren van Sambeeks Heem
3. voorstellen van de nieuwe bestuursleden
4. enkele juridische zaken
5. wat willen we de komende jaren gaan doen, waar gaan we ons op richten?
Zelf denk ik aan twee mogelijkheden: het opstarten van een website van Sambeeks Heem + een jaarlijkse activiteit voor heel Sambeek. Uiteraard zal ieder zich eerst moeten inwerken/vertrouwd maken met de historie van Sambeek. Waarschijnlijk gaat dat het beste 'al doende'. Echter zeker niet ineens te veel hooi op de vork nemen! Op zich is het niet erg als we daar bij deze eerste bijeenkomst nog niet helemaal uitkomen.
6. hoe houden we elkaar het beste op de hoogte van ieders werkzaamheden?
7. misschien komen we al toe aan het verdelen van de bestuursfuncties?
8. wat verder ter tafel komt/besproken moet worden.
Tot volgende week woensdag!
Met vriendelijke groeten,
René
PS
In mijn vorige mail met de namen enz. van de bestuursleden waren de e-mailadressen van Jan en Karin niet juist. Bijgevoegd een nieuwe versie waarin (hopelijk) alle gegevens wél kloppen.
Tevens treffen jullie (via WeTransfer) aan een kaart van Sambeek uit 1850 - oud genoeg om de situatie in het dorp uit de eeuwen daarvoor weer te geven en jong genoeg om het Sambeek anno 2016 er goed in terug te kennen.