|
update 19-05-2018
Theo Verkerk foto onderschrift 01-08-2021 |
Twee doden bij tragisch spoorwegongeluk
Alle landelijke kranten schreven erover en ook de regionale dagbladen maakten melding van het spoorwegongeluk op maandag 31 augustus 1964, even voor acht uur 's avonds.
Het ongeluk gebeurde op de toen nog onbewaakte spoorwegovergang in de Zandsteeg. Een personenauto werd daar gegrepen door een aanstormende trein. De bestuurster, een 18-jarige vrouw uit Venray, overleed ter plekke. Haar iets oudere verloofde, werkzaam als verpleger in het psychiatrisch ziekenhuis Sint-Servatius in Venray, raakte zwaar gewond en werd in zorgwekkende toestand overgebracht naar het ziekenhuis in Boxmeer. Daar overleed hij kort na aankomst aan zijn verwondingen. De auto werd totaal vernield, terwijl het treinverkeer op het baanvak Nijmegen-Venlo aanzienlijke vertraging opliep.
Het ongeluk gebeurde op de toen nog onbewaakte spoorwegovergang in de Zandsteeg. Een personenauto werd daar gegrepen door een aanstormende trein. De bestuurster, een 18-jarige vrouw uit Venray, overleed ter plekke. Haar iets oudere verloofde, werkzaam als verpleger in het psychiatrisch ziekenhuis Sint-Servatius in Venray, raakte zwaar gewond en werd in zorgwekkende toestand overgebracht naar het ziekenhuis in Boxmeer. Daar overleed hij kort na aankomst aan zijn verwondingen. De auto werd totaal vernield, terwijl het treinverkeer op het baanvak Nijmegen-Venlo aanzienlijke vertraging opliep.
Het ernstige ongeluk zorgde voor discussie in de kranten. Zo vroeg de redactie van weekblad Peel en Maas zich af of het geen tijd werd om de 26(!) onbewaakte spoorwegovergangen in het betreffende baanvak te gaan beveiligen. "Behalve in Sambeek verongelukten onlangs ook twee mensen op een onbeveiligde spoorwegovergang bij Grubbenvorst. En enkele maanden geleden kwam een moeder van acht kinderen om bij Cuijk. Daarmee is het dodental op de lijn Nijmegen-Venlo gekomen op 5!"
De NS heeft het gemeentebestuur van Cuijk inmiddels laten weten dat een knipperlichtinstallatie de weggebruikers voor de gevaarlijke overgang gaat waarschuwen, vervolgde het weekblad. "Heel fijn voor Cuijk natuurlijk, maar dan blijven er tussen Nijmegen en Venray nog altijd dertien onbewaakte overgangen over. Op die plekken is een dergelijke knipperlichtinstallatie ook dringend noodzakelijk. Sambeek en Grubbenvorst hebben door de tragische ongelukken de aandacht van de NS op zich gevestigd."
En dat resulteerde uiteindelijk in de beveiliging van alle onbewaakte spoorwegovergangen.
Correctie:
Uit informatie, op 1 augustus 2021 toegezonden door de heer Theo Verkerk, blijkt dat het bovengenoemd ongeluk niet plaatsvond op de spoorwegovergang Sint-Janslaan / Radioweg, maar ongeveer een kilometer noordelijker op de spoorwegovergang in de Zandsteeg.
De NS heeft het gemeentebestuur van Cuijk inmiddels laten weten dat een knipperlichtinstallatie de weggebruikers voor de gevaarlijke overgang gaat waarschuwen, vervolgde het weekblad. "Heel fijn voor Cuijk natuurlijk, maar dan blijven er tussen Nijmegen en Venray nog altijd dertien onbewaakte overgangen over. Op die plekken is een dergelijke knipperlichtinstallatie ook dringend noodzakelijk. Sambeek en Grubbenvorst hebben door de tragische ongelukken de aandacht van de NS op zich gevestigd."
En dat resulteerde uiteindelijk in de beveiliging van alle onbewaakte spoorwegovergangen.
Correctie:
Uit informatie, op 1 augustus 2021 toegezonden door de heer Theo Verkerk, blijkt dat het bovengenoemd ongeluk niet plaatsvond op de spoorwegovergang Sint-Janslaan / Radioweg, maar ongeveer een kilometer noordelijker op de spoorwegovergang in de Zandsteeg.
Rond de Toren dd 22 februari 2017